تخصص و سرعت عمل را از ما بخواهید ...

نحوه اجرای رنگ اپوکسی فلز

نحوه اجرای رنگ اپوکسی فلز

آنچه در این مقاله می خوانید :

اجرای رنگ اپوکسی فلز برای سطوح کاربرد زیادی دارد و به وسیله آن می توانید ظاهری ماندگار و زیبا داشته باشید. علاوه بر این، فلز باید با حساسیت و دقت بالایی آماده شود تا مقدار چسبندگی خوبی ایجاد کند؛ چرا که به راحتی رنگ نمی پذیرد. در واقع برای رنگ گرفتن خوب سطوح باید ابتدا با یک برس سیمی یا سندبلاست آن را بسابید تا چسبندگی روی سطح ایجاد شود. علاوه بر این حتما از افرادی که در زمینه تخصص دارند برای نحوه اجرای رنگ اپوکسی فلز کمک بگیرید.

نحوه اجرای رنگ اپوکسی فلز

شاید با خواندن این متن سوالاتی در ذهن شما ایجاد شود و از خودتان بپرسید اپوکسی چیست؟ در واقع اپوکسی ماده ای است که با رزین مخلوط شده و در نهایت رزین اپوکسی را تشکیل می دهد. زمانی که رزین با یک ماده دیگر (هاردنر) ترکیب می شود، شدت سختی و دوام آن افزایش می یابد. تاریخچه اپوکسی برای اولین بار به سال 1934 برمی گردد که این ماده توسط فردی آلمانی کشف شد. اما تقریبا تا دهه1990 کاربرد زیادی نداشت، تا این که در نهایت در سال 2003 اولین شرکت تولیدی اپوکسی در آمریکا تاسیس شد و اقدام به تولید این ماده کرد.

آیا ماده اپوکسی خطرناک است؟

شاید تعدادی از افراد با نحوه استفاده از رنگ اپوکسی آشنایی کاملی ندارند و می خواهند بدانند که رزین اپوکسی ایمنی دارد یا خیر. در واقع اپوکسی یک ماده سالم بوده که حتی اگر مقداری از آن توسط کودکان استنشاق شود هم خطری ندارد. اپوکسی و رزین در سه نوع مختلف وجود دارند؛ نوع اول آماده، نیمه آماده و نوع پودری می باشند.

آیا ماده اپوکسی خطرناک است؟

 

همچنین بخوانید: معرفی رنگ اپوکسی فنولیک

اپوکسی آماده

همان طور که از نام این اپوکسی مشخص است، این رنگ کاملا آماده و بی خطر بوده و ماده هاردنر قبلا به آن اضافه شده و آماده استفاده برای پوشش فلز و کفپوش می باشد.

اپوکسی نیمه آماده: اپوکسی به شکلی مایع و کاملا بی خطر است اما برای این نوع اپوکسی باید هاردنر را به مایع اپوکسی اضافه کنید. علاوه بر این نوع هاردنر را در نظر بگیرید و در زمان ترکیب دو ماده طبق دستورالعمل پیش بروید تا اشتباهی در ترکیب ماده رخ ندهد.

اپوکسی پودری برای این که پودر اپوکسی یا رزین اپوکسی را تشکیل دهید، باید ابتدا هاردنر را به پودر اضافه کنید و تقریبا 10 دقیقه آن را هم بزنید. البته ناگفته نماند که اپوکسی به صورت پودر بوده و  ممکن است ذرات آن در هوا پخش شود. پس در نتیجه برای استنشاق نکردن گرد و غبار ناشی از اپوکسی، حتما از ماسک استفاده کنید.

نحوه استفاده از اپوکسی روی فلز

شاید از نظر شما نحوه اجرای رنگ اپوکسی فلز کار غیر ممکنی به نظر برسد اما بهتر است بدانید که تیم های حرفه ای برای اجرای پوشش های اپوکسی و پلی یورتان می توانند هر کار غیر ممکنی را برای شما ممکن بسازند. در ابتدا قبل از شروع کار حتما سطح کار را تمیز کنید، این کار را حتما به وسیله ابزار خشک و زبری مثل سمباده انجام دهید. البته  اگر کاری که می خواهید اپوکسی را روی آن اجرا کنید متراژ بالایی دارد، فرایند سمباده زدن برای مدت طولانی کار شما را بسیار سخت و طولانی می کند و موجب خستگی شما خواهد بود. در این شرایط می توانید از دستگاه ساب کار استفاده کنید که روش بهتری برای انجام این کار است.

نحوه استفاده از اپوکسی روی فلز

زیرسازی کار برای اعمال اپوکسی روی فلز

برخی از انواع فلزات توسط روغن هایی که مواد دفع کننده دارند، پوشیده شده اند که شما برای فرایند رنگ آمیزی با اپوکسی باید آن ها را تمیز کنید تا مواد اضافی روی فلز از بین بروند. سطح مورد نظر را آماده کنید چرا که زیر سازی اپوکسی یکی از مراحل مهم در نحوه اجرای رنگ اپوکسی فلز است. اگر در ابتدای کار مقدماتی کیفیت را اساس کار خودتان قرار دهید روی عملکرد محصول نیز تاثیر می گذارد و اگر از این مرحله صرفه نظر کنید و به مرحله بعد بپردازید، بعدا باید هزینه و وقت زیادی را برای تعمیر آن صرف کنید.

  • مرحله اول: سطح را به خوبی تمیز کنید. این کار را در ابتدا می توانید با جارومعمولی یا جاروبرقی انجام دهید و بعد از آن تمام سطح را سنباده کشی کنید. برای این که سطح کار را سنباده بزنید، می توانید یک عدد سنباده برقی تهیه کنید تا انجام این کار سرعت بگیرد. بعد از انجام سنباده کاری، تمام گرده های ایجاد شده را پاک کنید، چرا که اگر این کار به درستی انجام نشود رنگ اپوکسی روی سطح کار نمی چسبد و به ظاهری که انتظار دارید نخواهید رسید.
  • مرحله دوم: در مرحله بعدی قبل از این که رنگ آستر یا پرایمر را روی سطح کار بکشید، ابتدا باید ترک های موجود روی کار را بپوشانید. برای انجام این کار می توانید کمی اپوکسی را با بتونه استفاده کنید، حتما قبل از رنگ اصلی سطح کار را کامل آماده کنید.
  • مرحله سوم: در قدم بعدی نحوه اجرای رنگ اپوکسی فلز اجازه دهید تا سطح کار کاملا خشک شود. علاوه بر این نحوه استفاده از رنگ اپوکسی را بدانید، چرا که در فرایند رنگ آمیزی بسیار مهم است. برای رنگ آستر سعی کنید حتما از رنگ آستر از جنس اپوکسی استفاده کنید. با استفاده از این نوع آستر از ایجاد حباب روی رنگ نهایی جلوگیری می کنید و نتیجه کار انجام شده کفپوشی بسیار محکم خواهد بود. آستر زدن اپوکسی در برابر آستر رنگ معمولی از اهمیت بیشتری برخوردار است. شما آستر زیری را فقط برای افزایش شدت رنگ و همچنین ضخامت آن انجام می دهید. اما در صورت استفاده از آستر اپوکسی عمر کفپوش اپوکسی افزایش خواهد یافت و به عنوان عایق بسیار خوبی برای دما و رطوبت عمل می کند.
  • مرحله چهارم: در این مرحله باید رنگ اپوکسی نیمه آماده را با هاردنر میكس کنید. رنگ نیمه آماده با رنگ آماده تفاوت جزئی دارد و اگر رنگ شما از نوع نیمه آماده باشد باید باقی مراحل را خودتان انجام دهید و اما اگر آماده باشد، حتی در زمانی که درب سطل نیز بسته باشد رنگ شما سفت می شود. پس در نتیجه همیشه دقت داشته باشید که رنگ اپوکسی و هاردنر را طبق دستورالعمل درج شده روی سطل ترکیب کنید. بعد از این که اپوکسی را با هاردنر ترکیب کردید، چند دقیقه آن را هم بزنید و رنگ به حالتی که روی سطل مشخص شده، می رسد.
  • مرحله پنجم: حالا می توانید در این مرحله از نحوه اجرای رنگ اپوکسی فلز، رنگ را روی سطح مورد نظرتان اجرا کنید. با استفاده از سینی و رول نقاشی، اپوکسی را روی سطح بكشید. همچنین یک لایه رنگ اپوکسی برای پوشاندن سطح کافی است، در ادامه بعد از اتمام رنگ آمیزی اجازه دهید سطح به مدت یک روز کامل در معرض هوای آزاد خشک شود. بعد از این که اپوکسی خشک شد می توانید یک لایه دیگر رنگ اپوکسی را روی سطح اجرا کنید. در مرحله اول سعی کنید هرگونه ناهمواری ایجاد شده را از روی سطح رفع کنید.

همچنین بخوانید: نحوه استفاده از رنگ اپوکسی 

اهمیت استفاده از اپوکسی

به طور کلی رنگ اپوکسی به عنوان رنگ مخصوص فلزات شناخته می شود و یکسری کاربردها در مصارف خانگی و … دارد. از جمله مهمترین کاربردهای اپوکسی می توان به موارد زیر اشاره کرد: رنگ اپوکسی در دو نوع رنگ آستری و رنگ اصلی وجود دارد که نوع آستری در ابتدا روی سطح کار کشیده می شود تا سطح مورد نظر برای کار نهایی آماده شود و رنگ اصلی به عنوان لایه اصلی روی فلزات به کار برده می شود. معمولا رنگ اپوکسی برای فضاهای باز روی فلزات به کار برده می شود،چرا که دوام و مقاومت خوبی از خود نشان می دهد.

نتیجه گیری

بعد از این که اپوکسی را با هاردنر ترکیب کردید، این ترکیب فقط باید یک ساعت یا حتی کمتر داخل سطل باقی بماند. پس در نتیجه قبل از این که رنگ با هاردنر ترکیب شد، از مناسب بودن مقدار رنگ اطمینان حاصل کنید. در این صورت فقط مقداری که رنگ لازم دارید، مصرف می شود و اسراف نمی شود. در واقع اپوکسی خالی اگر مدت زیادی هم بماند خراب نمی شود، و سفت شدن رنگ تنها زمانی که هاردنر را اضافه کنید اتفاق می افتد. در نحوه اجرای رنگ اپوکسی فلز بهتر است که در سطلی جدا رنگ را تهیه کرده و به مقدار مناسب اپوکسی را با هاردنر ترکیب کنید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × سه =

ارتباط با ابتکار پوشش میلاد

برای اطلاع از قیمت ها، مشاوره و سفارش می توانید از طریق فرم زیر با ما در ارتباط باشید

همچنین می توانید جهت ارتباط سریع از شماره تلفن های زیر و یا شبکه های اجتماعی با تابلوساز پارسیان در ارتباط باشید

ارتباط از طریق شماره تماس

4414 692 0913

ارتباط از طریق شبکه های اجتماعی