تخصص و سرعت عمل را از ما بخواهید ...

چگونه بوی رنگ ساختمان را از بین ببریم؟

چگونه بوی رنگ ساختمان را از بین ببریم؟

آنچه در این مقاله می خوانید :

چگونه بوی رنگ ساختمان را از بین ببریم؟

در زمان بازسازی خانه، رنگ آمیزی ساختمان یکی از کارهایی است که بسیاری آن را انجام ‌می‌دهند. با وجود اینکه نقاشی ساختمان ظاهر تازه‌ای به خانه بخشیده و در تغییر نمای خانه بسیار مؤثر است، ولی خالی از اشکال هم نیست. مشکل ماندگار شدن بوی رنگ ساختمان به مدت طولانی یکی از این دشواری‌هاست. نباید از نظر دور داشت که برخی از افراد با بوی رنگ دچار سرگیجه می‌شوند یا حالت تهوع به آن‌ها دست ‌می‌دهد. به ویژه افرادی که به این گونه بوها حساسیت دارند. به دلیل ترکیبات شیمیایی به کار رفته در انواع رنگ‌ها باید نسبت به از بین بردن سریع‌تر بو اقدام کرد.

درست است که جنس و کیفیت رنگی که برای نقاشی دیوارها و اتاق‌ها به کار ‌می‌رود در ماندگاری آن مؤثر است؛ ولی با این همه، خبر خوب اینکه برای رفع بوی نامطلوب نقاشی ساختمان راهکارهایی وجود دارد. بوی نامطبوع اقسام رنگ‌هایی مثل پلی استر، کیلر، پلاستیک و روغنی را ‌می‌توان با روش‌هایی ساده اما کارا از بین برد. در ادامه این مطلب به انواع مختلفی از راهکارهای رفع بوی نامطبوع رنگ آمیزی ساختمان ‌می‌پردازیم. پس تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

چگونه بوی رنگ ساختمان را از بین ببریم؟
چگونه بوی رنگ ساختمان را از بین ببریم؟

همچنین بخوانید : آشنایی با انواع رنگ ساختمانی ( چند نوع رنگ ساختمانی داریم؟)

دلیل بوی نامطبوع رنگ روغنی چیست؟

رنگ روغنی زیبا، با کیفیت است و از درخشش خاصی برخوردار است. ولی یکی از معایب رنگ‌های روغنی بوی نامطبوع و زمان ماندگاری این رایحه است. بسیاری به این جهت از استفاده از رنگ روغنی ‌می‌پرهیزند که از رایحه این نوع رنگ‌ها چندان دل خوشی ندارند. به ویژه اگر دارای ناراحتی‌های تنفسی داشته باشند. شاید بخواهید بدانید دلیل این امر چیست؟ محتوی حلال این رنگ‌ها باعث این بو ‌می‌شوند. با تبخیر حلال‌ها و خشک شدن این رنگ، بویی نامطبوع در جریان هوا متساعد ‌می‌شود. گردش هوا از طریق هواکش و سامانه‌های تهویه ‌می‌تواند در رفع بوی بد این نوع رنگ‌ها مؤثر باشد ولی استفاده همیشگی از تهویه در طولانی مدت به دلایل بسیاری امکان‌پذیر ‌نمی‌باشد.

راهکارهایی برای از بین بردن بوی نامطلوب رنگ در خانه

باز گذاشتن در و پنجره‌ها اگر در تابستان اقدام به رنگ آمیزی ساختمان کرده‌اید راهکار مناسبی است تا کمک کند زودتر بوی رنگ رفع شود. ولی اگر در فصل سرد زمستان خانه را نقاشی و بازسازی کرده‌اید ‌می‌توانید از ترفندهای دیگری نیز بهره ببرید که در اینجا به آن‌ها ‌می‌پردازیم.

گرما و نور خورشید

کمک گرفتن از گرما و نور خورشید یکی از کارهای مؤثر برای رفع بوی رنگ است. چون رطوبت رنگ روی دیوارها به وسیله گرمای نور خورشید زودتر خشک شده و از این طریق بوی نامطلوب از خانه محو و ناپدید خواهد شد.

بهره‌گیری از گیاهان معطر

برخی از گیاهان رایحه‌ای معطر و شدیداً قوی دارند. گیاهانی مانند ریحان، نعناع یا رزماری بی‌تردید به از بین رفتن بوی نامطلوب رنگ ساختمان کمک شایانی ‌می‌کنند. البته باید بدانید بهتر است چندبار از گیاهان استفاده کنید تا بوی موقتی رنگ از بین برود.

وانیل و روغن نعناع چگونه به کمک ما ‌می‌آید؟

این روش که از محبوبیت زیادی برخوردار است در حقیقت ترکیبی از وانیل و روغن نعناست. در این روش ما نیاز به مقداری پنبه، وانیل، روغن نعناع و چند توپ پینگ پونگ داریم. نخست پنبه‌ها را به توپ‌ها چسابده و سپس آن‌ها را به روغن نعناع و وانیل آغشته ‌می‌سازیم. اگر از پودر وانیل استفاده ‌می‌کنید فراموش نکنید پیش از آغشته کردن توپ‌ها با روغن نعناع، وانیل را با روغن بیامیزید.

ممکن است بگویید توپ پینگ پونگ همیشه در دسترس نیست! راهکار دیگر این است که برای رفع بوی بد رنگ ‌می‌توانید عصاره وانیل یا پودر وانیل را ابتدا با روغن نعناع ترکیب کرده و سپس در ظرف آب سرد بریزید.‌ بعد این محلول مؤثر را در ظرف‌های جداگانه ریخته و در جای جای خانه قرار دهید.

دانه قهوه و رفع بوی بد رنگ

کارشناسان برای از بین رفتن بوی بد رنگ استفاده از دانه‌های قهوه را نیز پیشنهاد ‌می‌کنند. در این شیوه دانه‌های نکوبیده قهوه را در ظرف‌های جداگانه ریخته و سپس در جاهای گوناگون خانه قرار دهید. بهتر است از پودر قهوه استفاده نکنید هر چند آن هم در رفع بوی نامطلوب مؤثر است. دانه‌های قهوه قابلیت جذب زیادی دارند و در رفع بو مؤثرند.

لیموترش

استفاده از مرکبات به خصوص لیموترش همیشه برای از بین بردن بوی ناخوشایند توصیه شده است. ‌می‌توان هم به همراه آب سرد و هم به تنهایی از لیموترش بهره گرفت. حتی اگر لیمو در دسترس نداشتید ‌می‌توانید آبلیمو مصرف کنید. بهترین روش برای استفاده از این میوه این است که برش‌های آن را در ظرفی از آب سرد قرار داده و در بخش‌های مختلف خانه بگذاریم تا از رنج سردرد و بوی نامطبوع رنگ آسوده شویم.

پیاز

امروزه در دسترس‌ترین وسیله برای رفع بوی بد رنگ‌ها پیاز است. بله! در این شیوه جالب ابتدا پیازهای حلقه حلقه شده را در ظرف آب گذاشته و در مکان مورد نظر رها کنید. این راهکار بیشتر زمانی مؤثر است که به تازگی نسبت به رنگ آمیزی اتاق و یا بخشی از خانه اقدام کرده‌اید. بهتر است با توجه به ابعاد اتاق و مکان نقاشی شده از سه تا پنج پیاز بزرگ بهره بگیرید. قابلیت جذب در پیازهای سفید بیشتر از قرمز است. نکته مهم این است که نباید از این روش بهره ببرید اگر نسبت به بوی پیاز حساسیت دارید. چون قرار گرفتن پیازها در مجاورت هوا، خانه را از رایحه پیاز پر کرده و این اصلاً خبر خوبی برای کسانی که نسبت به آن حساسیت دارند نیست. همچنین از این روش ‌می‌توان در ضد عفونی کردن خانه نیز سود جست.

آب

آب نه تنها مایع حیات است بلکه در خلاصی از شر بوی نامطبوع نقاشی ساختمان نیز ماده‌ای بسیار سودمند است. از قدیم گفته‌اند آب مایه آبادانی و روشنایی است. پس پیشنهاد ‌می‌دهیم ظرف‌ها و سطل‌های آب سرد را در بخش‌های متفاوت خانه بگذارید. آب نه تنها به رفع بوی بد خانه کمک شایانی ‌می‌کند بلکه سبب ‌می‌شود تا مواد شیمیایی و سمی موجود در رنگ‌ها نیز از بین بروند.

محلول سرکه سفید و آب!

ترکیب سرکه سفید و آب سرد ممکن است ابتدا کمی آزار دهنده به نظر برسد ولی کافی است تا چند ساعت تاب آورید. خواهید دید که این ترکیب چطور شما را از شر بوی نامطلوب رنگ اتاق راحت ‌می‌کند.

محلول جوش شیرین و آب سرد

‌می‌دانیم که جوش شیرین ویژگی مهمی دارد که آن قابلیت جذب بوست. بنابراین استفاده از محلول جوش شیرین و آب سرد، راهکاری ساده، آسان ولی مؤثر و کاراست. ابتدا جوش شیرین را در آب سرد حل کنید و سپس آن را در ظرف‌های مناسبی ریخته و در اطراف محل رنگ قرار دهید. خواهید دید که چقدر در رفع بو مؤثر است. از این ترکیب ‌می‌توان افزون بر رفع بوی نامطبوع رنگ ساختمان، در از بین بردن بوی بد فرش، لباس‌های قدیمی و غیره نیز بهره برد.

آمونیاک

چرا آمونیاک نه؟ این روشی مؤثر در رفع بوی بد رنگ آمیزی ساختمان است. در این شیوه برای خلاصی از بوی نامطلوب، درون یک ظرف یا سطلی با توجه به مساحت خانه و مکانی که نقاشی شده است میزان مناسبی آب سرد ریخته و سپس چند قاشقی آمونیاک به آن بیفزایید و در مکان مشخص قرار دهید. فراموش نکنید پس از یک شبانه روز ظرف دارای آب و امونیاک را از خانه خارج کرده و با تهویه مناسب، گردش هوای خانه را تسریع کنید.

زغال

بهره‌گیری از زغال چوب از کاراترین روش‌های خانگی در جهت مبارزه با بوی رنگ است. برای این مهم، یک سطل پر از زغال چوب را در بخش‌های گوناگون خانه بگذارید. زغال سبب جذب بوی رنگ ‌می‌گردد و به بهبود و رفع بوی نامطبوع خانه کمک زیادی ‌می‌کند. نکته مهم اینکه یادتان باشد پس از رفع بوی بد خانه هرگز از زغال‌ها دوباره استفاده نکنید. بنابراین تمام آن را در سطل زباله بریزید چون با جذب مواد شیمیایی رنگ‌ها به هیچ وجه مناسب استفاده مجدد به ویژه برای پخت کباب نیستند.

روشن کردن شمع چطور؟

همگی ما با روشن کردن شمع آشنا هستیم. امروزه با توجه به عرضه شمع‌های معطر در بازار استفاده از آن برای رفع بوی آزارنده رنگ خانگی توصیه ‌می‌شود. اگر هم شمع‌های معطر در دسترس نیستند شما ‌می‌توانید شمع را به روغن‌های خوشبو آغشته و سپس روشن کنید. حتی اگر روغن خوشبو نیز در دسترس شما نبود همان روشن کردن شمع معمولی کفایت ‌می‌کند. در واقع روشن شدن شعله شمع در فراری دادن بوی آزار دهنده ناشی از رنگ آمیزی ساختمان روش کارآمدی است.‌

محاسبه-نقاشی

نکاتی برای جلوگیری از تشکیل بوی ناخوشایند رنگ!

رنگ آمیزی ساختمان دارای معایب و مزایای خاص خود است. شما می‌توانید با رنگ آمیزی به سادگی حسی تازه‌ای به خانه ببخشید. نقاشی ساختمان حتی در بهداشت خانه نیز تأثیرگذار است. با این همه، بوی ناخوشایند، گاهی شست و شوی دشوار رنگ، و زمانبر بودن رنگ زدن خانه از مشکلات آن است. در اینجا به ذکر نکات کاربردی ‌می‌پردازیم که ‌می‌تواند تا حدی به کمتر شدن بوی ناخوشایند رنگ کمک کند:

  • در انتخاب رنگ‌هایی با پایه روغن به عنوان «کم بو» دقت کنید.
  • پیش از نقاشی وضعیت آب و هوا را بررسی نمایید. کار در روزهای مرطوب و بارانی اصلاً توصیه ‌نمی‌شود.
  • پیش از رنگ زدن لایه‌های بعدی، صبر کنید تا هر لایه کاملاً خشک شود. چون دیوارهای دارای رطوبت خود سبب ماندگاری بوی ناخوشایند رنگ ‌می‌شوند.
  • هنگام رنگ آمیزی ساختمان فراموش نکنید تا درب و پنجره‌ها را کامل باز بگذارید. این کار باعث ‌می‌شود بخارها پخش در هوا شوند. ولی در اتاق‌های دیگر را ببندید تا بوی نامطبوع منتشر نشود.

همچنین بخوانید: انواع نقاشی ساختمان

کلام آخر

این مقاله در اینجا به پایان رسید. در این مطلب به ارائه راهکارهای ساده‌ای پرداختیم تا سبب از بین بردن بوی بد حاصل از رنگ آمیزی ساختمان باشد. استفاده از گیاهانی که جاذب بو هستند بسیار کاربردی است. در آخر اینکه پس از نقاشی حتماً جهت رفع بوی رنگ، اقداماتی برای تهویه و گردش هوای آزاد در ساختمان را مد نظر قرار دهید.‌

این مطلب را به اشتراک بگذارید

یک پاسخ

  1. ممنون بابت اطلاعات مفیدتون من همیشه با این موضوع مشکل داشتم به کمک سایت عالی شما دیگه برای سفارش هام مشکل نمی خورم و بوی رنگ دیگه اذیت نمیکنه مشتری هامو.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده − 3 =

ارتباط با ابتکار پوشش میلاد

برای اطلاع از قیمت ها، مشاوره و سفارش می توانید از طریق فرم زیر با ما در ارتباط باشید

همچنین می توانید جهت ارتباط سریع از شماره تلفن های زیر و یا شبکه های اجتماعی با تابلوساز پارسیان در ارتباط باشید

ارتباط از طریق شماره تماس

4414 692 0913

ارتباط از طریق شبکه های اجتماعی