تخصص و سرعت عمل را از ما بخواهید ...

محاسبه-نقاشی

انواع نقاشی ساختمان

آنچه در این مقاله می خوانید :

 

نقاشی ساختمان هم مثل هر کار دیگری با گذشت زمان دستخوش تغییرات زیادی شده و به شیوه‌های مختلفی انجام می‌شود. با کمک فناوری‌های جدید و ایده‌های خلاقانه، طرح‌ها و روش‌های به‌روز و جدید، به صنعت دکوراسیون و طراحی داخلی راه پیدا کرده‌اند. در این مقاله قصد داریم بعضی از انواع نقاشی ساختمان را به شما معرفی کنیم. اگر می‌خواهید خانه یا محل کارتان را نقاشی کنید و با آگاهی از تکنیک‌های مختلف رنگ‌آمیزی ساختمان، روشی متناسب با شرایط، بودجه و سلیقه‌ خود برگزینید، با ما همراه باشید.

 

انواع تکنیک نقاشی ساختمان

طراحی داخلی و رنگ‌آمیزی ساختمان با تغییر سلیقه افراد و روش‌های نوینی که در زمینه نقاشی ساختمان پدید آمده تغییر کرده است. دیگر همچون گذشته ساختمان‌ها را با یک قلمو یا غلطک و به‌شکلی ساده رنگ نمی‌کنند. روش‌های جدید توانسته نیاز طیف گسترده‌ای از مخاطبان، با سلایق گوناگون را برطرف کند. در ادامه بعضی از طرح های نقاشی ساختمان را براساس ساده یا طرح‌دار بودن آن، معرفی خواهیم کرد.

 

نقاشی ساختمان ساده

با وجود روش‌های جدید و مد روز، همچنان عده‌ای رنگ‌آمیزی ساده را برای خانه یا محیط کارشان ترجیح می‌دهند و معتقدند که سادگی زیبا‌ست. اما این موضوع تنها باوری عامیانه و قدیمی نیست. طبق اصول زیبایی‌شناسی، وجود تناسب بین عناصر فضا بسیار مهم است. به ویژه در فضاهایی با سلیقه شرقی که عمدتاً تنوع رنگْ بسیار و تزئینات با جزئیات و نقش و نگار زیاد همراه است، سادگی رنگ دیوارها نقش مهمی در ایجاد تناسب و هماهنگی بین عناصر فضا ایفا می‌کند.

رنگ‌آمیزی ساده در سبک مینیمال نیز دیده می‌شود که محبوب بسیاری از جهانیان است و باعث خلق فضاهای خلوت و در عین حال زیبا می‌شود.

 

کالر واش

در این تکنیک طرح تقلبی روی سطوح اجرا می‌شود؛ به این مفهوم که مثلاً روی دیواری گچی، طرحی از مرمر، چوب یا استیل و… زده می‌شود و طوری به نظر می‌رسد که جنس دیوار از سنگ یا چوب است نه از گچ. نمونه ‌بسیار رایج این تکنیک را در کابینت‌های فلزی طرح چوب دیده‌اید.

 

تکنیک مولتی کالر

همان‌طور که از نام آن مشخص است این تکنیک از ترکیب چند رنگ شکل می‌گیرد. برای این کار معمولاً از رنگ پلاستیک استفاده شده و روی یک زمینه ساده، چند رنگ متضاد یا مکمل به‌شکل خط یا لکه‌های کوچک و … با قلمو یا ابزار دیگر، زده می‌شود.

 

مولتی کالر

 

همچنین بخوانید: کاغذ دیواری بهتر است یا نقاشی ساختمان 

تکنیک متالیک

از آن برای القای جلا و درخشش فلزی در دیوارها استفاده می‌شود. برای موفقیت بیشتر، معمولاً این رنگ‌ها را روی یک زمینه ریزبافت استفاده می‌کنند.

 

نقاشی ساختمان طرح‌دار

در این شیوه‌، با استفاده از قلمو یا غلطک، پارچه، پلاستیک، یا کاردک و … طرح‌های گوناگونی روی سطوح‌ و دیوارها ایجاد می‌کنند. این شیوه و طرح‌ها مدرن، زیبا و‌ مورد اقبال بسیاری از افراد هستند. در ادامه با بعضی از تکنیک‌های رنگ‌آمیزی طرح‌دار آشنا خواهیم شد.

 

نقاشی

اگر نقاشی‌تان خوب است می‌توانید خودتان روی دیوارها نقاشی بکشید. کشیدن مناظر طبیعی، تصاویری از خود و نیز نقاشی‌های کودکانه برای تزئین دیوارهای خانه و اتاق کودکان معمولاً رایج است و بسیار هیجان‌انگیز.

 

تکنیک آبرنگی

برای ایجاد طرح‌هایی از طبیعت یا اشکال هندسی و … روی دیوارها می‌توانید از این تکنیک زیبا ‌و ساده در ‌رنگ‌آمیزی ساختمان بهره بگیرید. در تکنیک آبرنگی، رنگ را با گچ یا رنگ پلاستیک ترکیب کرده و پس از رقیق کردن آن با آب، رنگ را با قلم مو روی دیوار اجرا می‌کنند.

 

شابلون

در این روش پرکاربرد، با کمک یک شابلون می‌توان روی یک پس‌زمینه ساده، طرحی دلخواه با‌ رنگی مکمل یا متضاد اجرا کرد. شابلون‌ها را، هم می‌توان در طرح‌های گوناگون از بازار خرید و هم با کمی خلاقیت و سلیقه ساخت. می‌توانید حتی از یک اسفنج ساده بهره‌ بگیرید. مهم خلاق بودن شماست. می‌توانید بسته به سلیقه‌تان، شابلون را برای همه یا بخشی از سطح استفاده کنید.

 

طرح شابلون

 

تکنیک چاپی

در این روش‌ با رنگ و مهرهای ساخته شده از جنس چوب پنبه، پلاستیک، چوب و سبزیجاتی چون سیب‌زمینی می‌توان طرح‌های دلخواه و جذابی روی زمینه ساده دیوار ایجاد کرد.

 

تکنیک بافت‌دار

بافت‌دار کردن دیواری با زمینه ساده به کمک پارچه، پلاستیک، اسفنج، قلمو و… با تنالیته‌های مختلف یا رنگ‌های متضاد و مکمل، تکنیکی ساده و کاربردی است. بافت‌دار کردن یا با رنگ کردن توسط پارچه، اسفنج و چیزهای دیگر انجام می‌شود یا با رنگ‌برداری (حذف رنگ خیس یا در حال خشک شدن با نایلون و …).

 

غلطک طرح‌دار

برخی شرکت‌های تولید کننده وسایل رنگ‌کاری، غلطک‌هایی با طرح‌های مختلف ارائه کرده‌اند که با کمک آن‌ها می‌توان سریع و ساده روی دیوارها طرح زد. از این غلطک‌ها برای رنگ‌آمیزی و زیباسازی دیوارهایی با یک زیرکاری ساده می‌توان استفاده کرد.

 

برجسته‌کاری

با خمیر پتینه یا چسب چوب می‌توان طرح‌های مختلفی را به‌صورت برجسته روی دیوار اجرا کرد. برای این کار، طرح مورد نظر را روی دیوار ایجاد می‌کنند و پس از آنکه خمیر یا چسب خشک شد، آن را سمباده زده و با ورقه‌های زینتی، رنگ‌آمیزی، رنگ‌‌برداری و… رنگی می‌کنند. اجرای طرح‌های هندسی و مدرن نیز با این روش ممکن است. الیاف، پودر شیشه و آینه، خاک اره و سیمان از موادی هستند که می‌توان با چسب چوب رقیق شده با آب مخلوط‌شان کرد و خمیر به دست آمده را روی سطح چسب چوب خورده نیمه خشک چسباند. سپس با دست یا کاردک و ابزار دیگر به آن شکل داد.

فراموش نکنید هر تکنیکی مزایا و معایب خاص خود را دارد. به‌طور کلی ممکن است اجرای بعضی از روش‌ها مانند برجسته‌کاری، کالرواش و آبرنگ برای شما دشوار باشد، پس بهتر است از تکنیک‌های ساده‌تری چون شابلون، نقاشی ساده و تکنیک چاپی استفاده کنید. به جز سادگی اجرا، به هزینه‌های هر روش نیز باید دقت کرد و روش‌های متناسب با بودجه خود را برگزید. بعضی از تکنیک‌ها مانند پتینه در مقایسه با تکنیک‌های دیگر مانند استفاده از بلکا یا مولتی‌کالر ارزان‌ترو مرمتشان نیز ساده‌تر است. از سوی دیگر، ظاهر نازیبای حاصل از کثیف ‌شدن و … در طرح‌های ساده بیشترتوی ذوق می‌زند.همچنین در صورت عدم هماهنگی، به‌ویژه طرح‌های ساده زود کسالت‌بار می‌شوند.

 

قیمت نقاشی ساختمان

عوامل مؤثر بر قیمت نقاشی ساختمان زیادند اما مانند بسیاری از خدمات دیگر، در رنگ‌آمیزی ساختمان نیز دو فاکتور نرخ خدمات اجرایی و قیمت مواد و تجهیزات، مهم‌ترین و اصلی‌ترین عوامل تعیین‌کننده قیمت به شمار می‌روند. در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

محاسبه-نقاشی

۱- نرخ خدمات اجرایی (دستمزد نقاش)

دستمزد نقاشی ساختمان نیز تحت تأثیر تورم قرار دارد و طبق اصول، سالانه مبلغی متناسب با نرخ تورم بر دستمزد اجرای طرح‌های رنگ‌آمیزی افزوده می‌شود. اما این نرخ چگونه به شما اعلام می‌شود؟

به‌‌طور‌ کلی، شیوه نقاشی ساختمان یا به‌صورت کنتراتی و یکجاست یا به‌صورت محاسبه بر اساس مترمربع. در شیوه نخست، به موجب قراردادی که بین شما با یک کلینیک ساختمانی یا شرکت خدمات رنگ ساختمان بسته می‌شود، تمام کارهای مربوط به نقاشی خانه یا محل کارتان، از صفر تا صد به ایشان واگذار می‌گردد. در این حالت، هزینه پروژه (با در نظر گرفتن تمامی جزئیات و کارهای لازم) به‌شکل کلی به شما اعلام می‌شود.

در روش دوم، یک استادکار یا کارگر نقاشی ساختمان، با انجام محاسباتی براساس متراژ بنای مورد نظر، مبلغی را به عنوان هزینه نقاشی به شما اعلام می‌کند. در این شیوه، نرخ اعلام شده شامل هزینه لازم برای خرید رنگ و مصالح مورد نیاز و همچنین دستمزد فرد یا افراد اجرا کننده خواهد بود. معمولاً نیمی از این نرخ مربوط به دستمزد برای هر مترمربع و نیم دیگر بابت خرید مواد و ابزار لازم است. مثلاً اگر نقاش به شما بگوید: “خانه‌تان را متری ۲۲ هزار تومان رنگ می‌کنم”. یعنی به ازای هر مترمربعی که رنگ می‌کند به‌طور میانگین حدود ده تا یازده هزارتومان دستمزد می‌گیرد و مابقی مبلغ صرف خرید رنگ و مصالح و … می‌شود.

 

۲– قیمت مواد، مصالح و تجهیزات لازم

قیمت مصالح و موارد موردنیاز برای رنگ‌کاری ساختمان نیز براساس تورم تغییر می‌کند اما نه متناسب با آن. یعنی افزایش قیمت آن‌ها نه فقط یکبار در سال، بلکه با هر بار نوسان قیمت ارز اتفاق می‌افتد و این افزایش بسیار بیشتر از نرخ تورم سالانه است. طبق توضیحی که درباره دستمزد نقاش در روش رنگ‌آمیزی براساس محاسبه متراژ گفتیم، تقریباً نیمی از هزینه نقاشی برای تهیه رنگ و ابزار و مصالح مورد نیاز مصرف می‌شود.

 

سخن پایانی

در این مقاله شما را با بعضی از انواع رنگ‌آمیزی ساختمان آشنا کردیم. برخی تکنیک‌های ساده و طرح‌دار را معرفی کردیم. درباره قیمت نقاشی ساختمان و عوامل عمده مؤثر بر آن توضیحاتی دادیم. بعضی از کارهای نقاشی ساختمان و سایت‌هایی را که می‌توانید برای رنگ‌آمیزی ساختمان از آن‌ها کمک بگیرید نیز معرفی کردیم. با این امید که توانسته باشیم اطلاعات مفیدی در اختیارتان قرار داده باشیم.

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست + پانزده =

ارتباط با ابتکار پوشش میلاد

برای اطلاع از قیمت ها، مشاوره و سفارش می توانید از طریق فرم زیر با ما در ارتباط باشید

همچنین می توانید جهت ارتباط سریع از شماره تلفن های زیر و یا شبکه های اجتماعی با تابلوساز پارسیان در ارتباط باشید

ارتباط از طریق شماره تماس

4414 692 0913

ارتباط از طریق شبکه های اجتماعی