تخصص و سرعت عمل را از ما بخواهید ...

معرفی رنگ اپوکسی فنولیک

معرفی رنگ اپوکسی فنولیک

آنچه در این مقاله می خوانید :

‌می‌توان رنگ اپوکسی فنولیک را از بهترین رنگ‌های محافظت‌کننده برشمرد. این محصول دارای ویژگی چسبندگی بالا به سطوح است و همچنین در مواجهه با عوامل محیطی فیزیکی و شیمیایی از پایداری بسیار زیادی برخوردار است.

رنگ اپوکسی فنولیک از بخش سفت‌کننده از جنس پلی‌آمید و از رزین اپوکسی ساخته شده است. سطوحی که با این رنگ پوشیده شده باشند در برابر برخورد فیزیکی و رطوبت دچار هیچ مشکلی از جمله خراشیدگی نخواهند شد. ما در این مقاله رنگ اپوکسی فنولیک را معرفی خواهیم کرد و به شرح ویژگی‌ها و مزایای استفاده از آن ‌می‌پردازیم. پس با ما همراه باشید.

رنگ اپوکسی فنولیک چیست؟

رنگ اپوکسی فنولیک چیست؟

 

اپوکسی فنولیک پلی‌آمین ماده اصلی رنگ اپوکسی فنولیک است. نیروی چسبندگی این رنگ بسیار بالاست و همچنین پایداری زیادی در مقابل مواد اسیدی از خود نشان ‌می‌دهد. در برابر مقاومت مکانیکی و همچنین در برابر حرارت از مقاومت بسیاری برخوردار است. باید بدانیم این رنگ‌ها از نوع پلی‌آمید هستند ولی با پوششی بسیار مقاوم‌تر. کاربرد این دسته از رنگ‌ها عمومی است ولی همچنین از این دسته به مانند عایق‌های حرارتی نیز استفاده ‌می‌شود. در مکان‌هایی که به استاندارهای آتش‌سوزی نیازمندند این رنگ‌ها به عنوان عایق‌بندی کاربرد خاصی دارد.

بسته به نوع رزین فنولیک ویژگی‌های حاصل در اپوکسی فنولیک تغییر ‌می‌کند که سبب ‌می‌شود طیف گسترده‌ای از ویژگی‌های فیزیکی را به دست بدهد. هر کدام از آنها دارای سودمندی خاص خود همچون مقاومت به دمای بالاتر، پایداری شیمیایی بیشتر و کاربرد آسانتر هستند. اپوکسی فنولیک در فام(رنگ)‌های گوناگونی وجود دارند که سبب ‌می‌شوند به منظور رسیدن به زیبایی‌های ظاهری رویه نیز از آنها بهره گرفته شود. از دیگر کاربردهای این محصول در رنگ آمیزی کانال‌های کولر و تهویه ‌می‌باشد که سبب محافظت از آنها ‌می‌شود.

رنگ اپوکسی بر پایه اپوکسی فنولیک و هاردنر پلی‌آمین بوده و با توجه به رزین به کار رفته در آن، ‌می‌تواند دارای ویژگی‌‌های ضدخوردگی و پایداری شیمیایی باشد و حرارتی تا دمای صد و پنجاه درجه سانتی‌گراد را نیز تاب بیاورد. بر همین مبنا، رنگ اپوکسی حرارتی، اپوکسی ضد اسید و… تولید شده و بسته به نیاز و شرایط، در مکان‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به دلیل وجود ویژگی‌های مناسب، این رنگ‌ها کاربردهای فراوانی دارد و در موارد مختلفی از جمله در محیط‌های بسیار خورنده‌ای مانند سطوح استیل عایق و غیرعایق، سطوح بیرونی لوله‌ها و جاهایی با شوک‌های حرارتی بالا مورد استفاده بسیار قرار ‌می‌گیرد.

 

همچنین بخوانید: معرفی حلال رنگ اپوکسی 

 

خصوصیات رنگ اپوکسی فنولیک

مانند بسیاری از رنگ‌ها، اپوکسی فنولیک نیز انواع و کاربردهای مختلفی دارد. از ویژگی‌های خاص این رنگ ‌می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • ضخامت اندک
  • جذب کم رطوبت
  • انعطاف پذیری بالا
  • کاربرد به عنوان عایق
  • دارای خواص محافظتی
  • مقاومت در برابر اسیدها
  • قدرت چسبندگی فراوان
  • پایداری زیاد در برابر دمای بالا
  • مقاومت بسیار بالا نسبت به مواد شیمیایی

 

 پرایمر اپوکسی فنولیک

از پرکاربردترین نمونه‌های پرایمرهای دو جزئی عرضه شده در بازار رنگ، پرایمر اپوکسی فنولیک است. مقاومت شدید این فرآورده در مقابل گروه اسیدها و قلیاها سبب محبوبیت چشمگیر آن نزد خریداران شده است. در واقع این رزین‌ها از واکنش شیمیایی بین ترکیبات فنول و فرمالدهید بدست ‌می‌آید. همان‌گونه که ‌می‌دانیم خوردگی، پوسیدگی و فرسودگی از متداول‌ترین خطراتی است که تجهیزات و تأسیسات مختلفی مانند مخزن‌های نگهداری و حمل و نقل اسیدها و بازها را تهدید ‌می‌کند. از آنجا که پرایمر اپوکسی فنولیک دارای مقاومت شیمیایی بالایی است. رویه اپوکسی فنولیک چسبندگی شگفت‌آوری داشته و همچنین پوشش اپوکسی ضد اسید آن سبب مقابله با فرسودگی و خورندگی است.

 پرایمر اپوکسی فنولیک

 

کاربرد اپوکسی فنولیک

کاربرد پوشش اپوکسی ضد اسید فنولیک در این گونه موارد بسیار مرسوم است:

  • مقاومت در برابر خورندگی ماشین‌آلات
  • حفاظت از لوله‌ها و اتصالات در برابر پوسیدگی
  • حفاظت از سازه‌های فلزی مستقر در مکان‌‌هایی با خطر خورندگی
  • حفاظت و نگهداری از تأسیسات نفتی در پالایشگاه‌های نفت در برابر خورندگی
  • پوشش دادن سطوح مختلف کشتی‌ها به جهت محافظت از این بخش‌ها در مقابل خوردگی و پوسیدگی

 

همچنین بخوانید: چگونگی استفاده از رنگ اپوکسی 

 

مزایای رنگ اپوکسی فنولیک

همگی رنگ‌ها دارای مزایا و معایب خاص خود هستند و رنگ اپوکسی فنولیک نیز از این قاعده مستثناء نیست. این رنگ دارای مزایای بسیاری است و به همین جهت خریداران در استفاده از آن تردید به خود راه نمی‌دهند. در اینجا برخی از این مزایا را بر‌می‌شمریم:

قالب‌گیری از این رنگ به آسانی امکان‌پذیر است و از همین رو بسیاری از افراد از آن بهره ‌می‌برند.

مقاومت بسیار بالا و پایداری در مواجهه با هر نوع ماده شیمیایی از مزیت‌‌های بزرگ این دسته از رنگ‌هاست.

در ماشین‌کاری این رنگ‌‌ها بسیار پر استفاده‌اند. چرا؟ چون برای رنگ ماشین‌ها از کیفیت بسیار بالایی برخوردارند.

پایداری اپوکسی فنولیک در مقابل شرایط متغیر آب و هوایی و مقاومت بالای آن از دیگر مزیت‌‌های مطلوب این نوع رنگ است.

جذب رطوبت و آب در این گروه از رنگ‌‌ها بسیار اندک است. در واقع به همین دلیل است که از آنها مانند عایق بهره گرفته ‌می‌شود.

و نهایتاً اینکه پایداری و مقاومت حرارتی بالای این رنگ از شاخصه‌های مثبت دیگر آن به شمار می‌رود که سبب شده از این رنگ‌ها در تجهیزات صنعتی که دمای بالایی دارند استفاده شود.

 

قیمت رنگ اپوکسی فنولیک

کسانی که خواستار این رنگ با قیمت درب کارخانه هستند ‌می‌توانند برای تهیه این فرآورده به نمایندگی‌ها و فروشگاه‌هایی مراجعه کنند که محصولات خود را به طور عمده عرضه ‌می‌کنند. البته نباید از نظر دور داشت که برخی از کارخانه‌ها و فروشگاه‌های بزرگ افزون‌بر سایت فروش، نمایندگی‌هایی به صورت حضوری نیز دارند. وجود نمایندگی‌ فروش به حذف واسطه‌ها می‌انجامد؛ از این‌رو، رنگ‌ها را به صورت ارزان‌تری به دست خریداران خواهند رساند.

از آنجا که رنگ اپوکسی فنولیک نیز مانند سایر محصولات رنگ قیمت ثابتی ندارد، شما ‌می‌توانید با توجه به نیاز و مصرف خود از مشاوره سایت‌ها و فروشگاه‌های بزرگ بهره‌مند شوید. و سپس با آسودگی بیشتر و بهتری به خرید این رنگ اقدام کنید.

 

سخن آخر

در این مقاله به طور مشروح به معرفی رنگ اپوکسی فنولیک پرداختیم. این رنگ از مقاوم‌ترین انواع رنگ‌‌ و دارای کاربردهای بسیاری است. در ابتدا توضیح دادیم اپوکسی فنولیک چیست و چگونه ساخته ‌می‌شود. سپس به بیان ویژگی‌‌های رنگ اپوکسی و مزایای استفاده از آن پرداختیم و همچنین، توضیحاتی درباره پرایمر اپوکسی فنولیک ارائه دادیم. سرانجام در پایان مقاله، چگونگی تهیه و آگاهی از قیمت این محصول را مورد بررسی قرار دادیم. امیدواریم این نوشتار گامی در جهت رفع نیاز شما برداشته باشد.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

یک پاسخ

  1. ممنون از مقالع جامع و کاملتون فقط میخواستم بدونم برای یک سوله 400 متری چقدر هزینه داره این مدل اپوکسی ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 + 19 =

ارتباط با ابتکار پوشش میلاد

برای اطلاع از قیمت ها، مشاوره و سفارش می توانید از طریق فرم زیر با ما در ارتباط باشید

همچنین می توانید جهت ارتباط سریع از شماره تلفن های زیر و یا شبکه های اجتماعی با تابلوساز پارسیان در ارتباط باشید

ارتباط از طریق شماره تماس

4414 692 0913

ارتباط از طریق شبکه های اجتماعی