ابتکار پوشش میلاد

تخصص و سرعت عمل را از ما بخواهید ...

پاسخگو شما هستیم

7020 780 0913

تخصص و سرعت عمل را از ما بخواهید ...

مقایسه کفپوش اپوکسی و پلی اورتان

مقایسه کفپوش اپوکسی و پلی اورتان

آنچه در این مقاله می خوانید :

 

کفپوش‌های اپوکسی (EP) و پلی اورتان (PU) دو مورد از رایج ترین کفپوش های صنعتی هستند که در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرند. در این مقاله، در مورد تفاوت ها و این که آن ها برای کدام صنایع مناسب تر هستند و همچنین نحوه نگهداری آن ها بیشتر توضیح خواهیم داد. کفپوش های اپوکسی و پلی اورتان برای استفاده باید در محل آماده شوند همچنین فرایند آماده سازی آن ها به طوری است که باید با حلال ترکیب شوند.

اپوکسی چیست؟

اپوکسی یک پوشش محافظ است که روی لایه های سیمانی یا بتنی موجود اعمال می شود. این یک محلول چند جزئی است که نیاز به استفاده میزان دقیق حلال و ترکیب صحیح آن ها دارد. پوشش کف با اپوکسی به محافظت از کف در برابر سایش کمک می کند. بیشتر در مواردی مانند انبارها، کارخانه‌های تولید محصولات و… استفاده می شوند. یکی از جنبه های اصلی پوشش اپوکسی این است که از نظر شیمیایی با کفپوش های معمولی متمایز است. کفپوش اپوکسی از یک ماده دو قسمتی( اپوکسی و هاردنر) تشکیل می شود. زمانی که این دو ماده به درستی باهم مخلوط می شوند به مواد شیمیایی واکنش نشان می دهند که باعث ایجاد پیوند شیمیایی با هر ترکیب و با خود کف می شود. پیوند شیمیایی یک ماده بسیار صاف را ایجاد می کند که در برابر تخریب مقاوم و بادوام است و به خوبی به کف می چسبد. 

اپوکسی چیست

پلی اورتان چیست؟

پلی اورتان ( PU) پلیمری است که از واحدهای آلی تشکیل شده است و توسط پیوندهای (اورتان) به هم متصل شده اند. در حالی که بیشتر پلی اورتان ها پلیمرهای ترموست هستند که هنگام گرم شدن ذوب نمی شوند. پلی اورتان های ترموپلاستیک نیز نوع دیگری هستند که  در دسترس افراد قرار دارند. پلی اورتان می تواند سطح را از خوردگی و هر گونه تخریب محافظت کند. ناگفته نماند که این کفپوش می تواند یک روکش براق یا مات داشته باشد و همچنین این نوع کفپوش در برابر آتش کاملا مقاوم است. لازم به ذکر است که پلی اورتان برابر خط و خش مقاومت خوبی از خود نشان می دهد، البته به شرطی که یک پوشش بر روی آن اعمال شود. کفپوش پلی اورتان در شرایط آب و هوایی سخت کاربرد بیشتری دارد. علاوه بر این یک روش مناسب برای پوشش کف بوده و در برابر سایش بسیار مقاوم است. کفپوش پلی اورتان به دلیل درخشندگی و طول عمر خود شناخته شده است. این مواد در سال 1937 توسط IG Farbin توسعه یافت. در صورت نیاز می توانید کفپوش پلی اورتان را مجدد تغییر دهید؛ چرا که برای تغییر آن مشکلی نخواهید داشت و این کار به سادگی امکان پذیر است.

پلی اورتان چیست؟

همچنین بخوانید: 6 مرحله مهم اجرای کفپوش اپوکسی 

تفاوت کفپوش اپوکسی و پلی اورتان

کفپوش اپوکسی با زیرکار خود پیوندی سفت و سخت ایجاد می کند. اپوکسی یک محلول کف بدون درز و همچنین بادوام را ارائه می دهد که بسیار قوی تر از بتن ساده است. برای تعیین این که آیا پوشش کف اپوکسی برای شما مناسب است یا خیر، بارهای سنگین، تأثیرات محیطی را که کفپوش شما در آن قرار دارد را در نظر بگیرید. انواع کاربردهای کفپوش اپوکسی شامل موارد زیر می باشند:

مناسب برای مکان های پرتردد

کفپوش های اپوکسی برای مکان های پرتردد ایده آل هستند؛ چرا که آن ها می توانند وزن زیادی را تحمل کنند. 

بارهای سنگین

به طور کلی بهتر است بدانید که کفپوش های اپوکسی قادر به تحمل وزن زیادی هستند. کفپوش‌های اپوکسی که در فرودگاه‌ها، آتش‌نشانی‌ها و بیمارستان‌ها نصب می شوند، می‌توانند بارهای بسیار سنگینی از ماشین‌آلات را بدون فرورفتگی یا خراش تحمل کنند. کفپوش های اپوکسی معمولی دارای مقاومت خمشی بیش از 10000 psi هستند. اگر فکر می‌کنید که به یک کفپوش قوی‌ نیاز دارید، پوشش‌هایی وجود دارند که سطح را در برابر سایش همواره مقاوم نگه می دارند.

ضربه های سنگین

کفپوش های اپوکسی نه تنها می توانند بارهای سنگین را تحمل کنند، بلکه ضربه های شدید را نیز  تحمل می کنند و در برابر خراش، فرورفتگی یا آسیب مقاومت بالایی از خود نشان می دهند. اما باید مراقب کفپوش باشید تا ماندگاری آن برای سال ها تضمین شود. اگر روی کفپوش متوجه فرورفتگی شدید بهتر است قبل از بدتر شدن اوضاع مشکل را حل کنید. 

 

شرایط محیطی سخت

کفپوش اپوکسی گزینه مناسبی برای مکان هایی با شرایط محیطی سخت است. بسته به نوع اپوکسی نصب شده برخی از آن ها می توانند در شرایط آب و هوایی گرم/ سرد دوام بیاورند به طوری که هیچ آسیبی به آن ها وارد نشود. همچنین علاوه بر کفپوش های اپوکسی، کفپوش های پلی اورتان و سایر پوشش‌های دیگر در بازار موجود هستند که نصب کفپوش را برای سطح مورد نظر شما راحت می کنند. بهتر است کفپوشی را انتخاب کنید که مناسب محیط باشد و در مدت زمان کوتاه دچار مشکل نشود.

مزایای استفاده از کفپوش پلی اورتان

پلی اورتان نیز مانند اپوکسی یک پلیمر ترموست است و یک پوشش با کارایی بالا ارائه می دهد. کفپوش های پلی اورتان تنها 2 تا 3 میل ضخامت دارند و مانند اپوکسی نمی توانید ضخامت آن را کم و زیاد کنید. یکی دیگر از نکات مهم کفپوش های پلی اورتان پایداری آن در برابر اشعه ماوراء بنفش است. این به این معنی است که وقتی کفپوش در یک دوره زمانی در معرض نور خورشید قرار می گیرد، زرد نمی شود. کفپوش پلی اورتان به سختی کفپوش اپوکسی نیست، اما در برابر خراش مقاوم بوده و در طرح و رنگ های مختلفی وجود دارد .یکی از معایب پوشش پلی اورتان این است که به خوبی روی سطح نمی چسبد و با ضخامت نازکی که دارد برای پرکردن ترک ها و حفره ها گزینه مناسبی نیست. نکته دیگر این که ماده پلی‌اورتان‌ بر پایه حلال است و ممکن است هنگام استفاده از آن برای مراقبت از سلامتی خودتان به ماسک نیاز داشته باشید. پلی اورتان بسیار نرم و قابل ارتجاع است و بیشتر برای مکان هایی با تردد زیاد، پارکینگ ها و کارخانه ها مناسب است. 

همچنین بخوانید: مراحل اجرای کفپوش اپوکسی 

ویژگی های منحصربه فرد کفپوش های پلی اورتان 

پایداری در برابر اشعه ماوراء بنفش: بر خلاف کفپوش اپوکسی، کفپوش پلی اورتان در برابر اشعه ماوراء بنفش بسیار مقاوم بوده به این معنی که در برابر نور خورشید رنگ آن تغییر نکرده و زرد نمی شود.

انعطاف پذیری: کفپوش پلی اورتان معمولاً انعطاف پذیری خوبی را ارائه می دهد، اما کفپوش های اپوکسی شکننده تر هستند.

دوام: کفپوش پلی اورتان مثل اپوکسی قوی و سخت است و برای مکان هایی با تردد زیاد و بارهای سنگین گزینه مناسبی به شمار می رود. 

حداقل تعمیر و نگهداری: کفپوش های پلی اورتان در مکان های پرتردد استفاده می شوند و تا مدت زیادی نیاز به تعمیر نخواهند داشت. کفپوش پلی اورتان در برابر حرارت، سرما و گرما بسیار بادوام بوده و مقاومت خوبی از خود نشان می دهد.

 

نتیجه گیری

اگر می خواهید کف ساختمان یا کف گاراژ را بپوشانید، پیشنهاد ما این است که یک پوشش پلی اورتان را انتخاب کنید. بنابراین، کفپوش اپوکسی برای مکان های پرتردد و مکان هایی که خودروهای سنگین حرکت می کنند مناسب نیست و بهتر است که در ساختمان های مسکونی استفاده شود. شما می توانید برای کفپوش منزل تان انواع مختلف کفپوش اپوکسی را انتخاب کنید. در حالت کلی هردو نوع کفپوش ها برای استفاده مناسب هستند اما وجود تفاوت های جزئی در آن ها موجب شده تا هرکدام برای مکان خاصی به کار برده شوند و کارایی خاصی داشته باشند.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده + دوازده =

ارتباط با ابتکار پوشش میلاد

برای اطلاع از قیمت ها، مشاوره و سفارش می توانید از طریق فرم زیر با ما در ارتباط باشید

همچنین می توانید جهت ارتباط سریع از شماره تلفن های زیر و یا شبکه های اجتماعی با تابلوساز پارسیان در ارتباط باشید

ارتباط از طریق شماره تماس

4414 692 0913

ارتباط از طریق شبکه های اجتماعی