تخصص و سرعت عمل را از ما بخواهید ...

مراحل ساخت سوله

مراحل اجرای ساخت سوله

آنچه در این مقاله می خوانید :

 

سوله‌‌ها سازه‌هایی هستند که از قدیم الایام تا کنون در کشور ما ساخته می‌شدند و کاربردهای گوناگونی هم از همان زمان تا کنون، داشته‌اند. سوله‌ها هم از نظر شکل، هم از نظر کاربرد و هم از نظر ساختار به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند که هر یک از آن‌ها در یک ‌محیط خاص قابلیت اجرا شدن دارند اما مسئله مهمی که در اینجا وجود دارد این است که چگونه می‌توانیم سوله بسازیم؟ باید به چه‌ نکاتی در زمینه اجرای سوله توجه کنیم و باید چه سوله‌هایی را متناسب با کاربردی که در نظر داریم، به وجود بیاوریم. همه این سوالات دست به دست هم داده‌اند تا ما مقاله‌ای را برای شما آماده کنیم و شما را به پاسخ تمامی این سوالات برسانیم.

سوله‌ها در انواع مخنلفی تولید می‌شوند که هر کدام از آن‌ها کاربردهای گوناگونی هم دارند. این سوله‌ها هر کدام با یک هدف خاص روی کار می‌آیند. جایگاه‌های سوخت، محیط‌های پرورش قارچ و محیط‌های مختلف صنعتی و تولیدی از جمله محیط‌هایی هستند که به سوله‌ها نیاز دارند. علاوه بر این، جهت ساخت انواع دامداری و مرغداری، مراکز نگهداری از گندم و برنج، نمایشگاه‌ها، ورزشگاه‌ها، سالن‌های ورزشی، گلخانه‌ها و گاوداری‌ها هم از سوله‌ها بهره گرفته می‌شود. بدیهی است که شما با توجه به کاربردی که از یک سوله انتظار دارید، باید نوعی از سوله را انتخاب کنید که بتواند به بهترین شکل ممکن نیازهای شما را برطرف کند.

کاربرد سوله

مراحل ساخت سوله

برای این که بتوانیم سوله‌ای را بسازیم که تا حد زیادی مقاوم است و می‌تواند برای هر کاربردی به کار گرفته شود، لازم است که ۶ مرحله اساسی پشت سر گذاشته شوند. این شش مرحله در ادامه بررسی شده‌اند:

انجام مشاوره‌های اصولی و توجه به نکات مهم پیش از ساخت سوله

برای این که بتوانید سوله‌ای را بسازید، اولین قدمی که باید بردارید این است که با کارشناسانی که در زمینه ساخت سوله مهارت و تجربه دارند، مشاوره کنید. شاید برخی از کارفرمایان تصور کنند که انجام این مرحله چندان مهم نیست و نمی‌تواند در ساخت سوله‌ای قدرتمند و مناسب، تاثیری داشته باشد اما باید بگوییم که این تصور، یک تصور غلط است چرا که نادیده گرفتن تاثیر مرحله مشاوره در ساخت اصولی و صحیح یک سوله می‌تواند به ساخت سوله‌ای که چندان باکیفیت و استاندارد نیست، بینجامد. این در حالی است که گرفتن مشاوره قبل از ساختن سوله هزینه‌های چندانی هم ندارد.

اگر بتوانید یک مشاور کارکشته را انتخاب کنید که تمامی فوت و فن‌های ساخت سوله را می‌داند، می‌توانید به بهینه‌ترین صورت ممکن روند ساخت سوله را پیش ببرید و در نهایت نمونه‌ای عالی را به وجود بیاورید. این مشاور همچنین در زمینه چگونگی دریافت مجوزهای شهرداری برای ساخت سوله نیز به شما مشاوره می‌دهد و مراحل قانونی که باید طی کنید را هم برای شما معرفی می‌کند. در این صورت کار شما بهتر پیش می‌رود.

 

فرآیند ساخت سوله و گذراندن مراحل قانونی

مرحله دوم از ساخت سوله، به مرحله عملیاتی معروف است. در این مرحله شما باید اموری را که در دو بخش اداری و ساختمانی هستند را به سر انجام برسانید:

۱: در بخش نخست که‌ همان امور اداری هستند، باید به دنبال مجوزهایی باشید که برای ساخت سوله مهم هستند. در واقع این که شما بتوانید به بهترین شکل ممکن مراحل قانونی ساخت سوله را پشت سر بگذارید، اولین گام مهم در زمینه ساخت سوله است. این مرحله باعث می‌شود که شما روال ساخت سوله‌ای استاندارد را هم یاد بگیرید.

۲: در مرحله دوم، باید دست به کار شوید و زمینی را برای ساخت سوله تهیه کنید. در این مرحله لازم است که به ویژگی‌هایی که زمین مد نظر شما دارد، توجه بورزید تا بتوانید همان زمینی که مد نظرتان است و می‌تواند نیازهای شما را برطرف کند را خریداری کنید. این را بدانید که زمینی که شما خریداری می‌کنید باید از طرف سازنده سوله مورد تایید قرار بگیرد. پس قبل از این که زمین را خریداری کنید، حتما کاربری آن را زیر نظر مشاور خود تحت بررسی قرار دهید.

لازم به ذکر است که سوله‌های سبک یا سوله‌های خرپایی، سوله‌هایی بزرگ و وسیع هستند که برای مصارف غیر سنگین و سنگین مناسب می‌باشند. حال اگر قرار است شما فعالیت‌هایی سنگین وزن را در این سوله‌ها به پایان برسانید، باید به وزن و میزان استقامتی که یک سوله دارد توجه کنید. سوله‌های دست دوم و تیر ورقی برای کاربردهای سنگین چندان مناسب نیستند.

مراحل سوله سازی

آغاز عملیات ساختمانی سوله سازی به همراه خاکبرداری از زمین ساخت سوله

پس از این که مجوز‌های لازم برای ساخت سوله را دریافت کردید و سپس مرحله ساختمانی را هم پشت سر گذاشتید، وارد یک گام جدید می‌شوید. در این مرحله شما باید عملیات ساختمانی ساخت سوله را تکمیل کنید. وجود متخصصانی کارآزموده و شرکت‌های مهندسی بسیار معتبر که چندین و چند سال است در زمینه ساخت سوله فعالیت دارند، کمک زیادی به ساخته شدن سوله‌‌هایی اصولی و استاندارد می‌کنند. به علاوه این که این کار می‌تواند سبب مقرون به صرفه‌تر شدن ساخت سوله و ایمن‌تر شدن سوله هم بشود.

در عملیات خاکبرداری از سوله باید ابتدا سطح مربوطه تراز بشود و سپس خاک آزمایش شود تا در نهایت فوندانسیون اصلی اجرا شود. در اینجا توجه به شرایط ایده‌آل برای انجام فرآیند فوندانسیون عملی بسیار مهم است. در این زمینه آزمایشگاه‌های زیادی وجود دارد که مهندسی خاک را بر عهده دارند و می‌توانند شرایط ایده آل را برای ساخت سوله آن هم با یک سری اصول علمی ایمنی به وجود بیاورند. پس بهتر است از این شرکت‌ها هم کمک بگیرید.

 

همچنین بخوانید: شناخت انواع سوله 

 اجرای فوندانسیون و مراحل آن

پس از این که عملیات ساختمانی خاکبرداری را به پایان رساندید، وارد مرحله جدیدی به نام فوندانسیون می‌شوید. در این مرحله شما باید سازه‌ها و قطعات مختلف ساخت سوله را فوندانسیون کنید و سپس بستری مناسب را برای اجرای سوله به وجود بیاورید. در واقع نظارت بر اجرای صحیح فرآیند فوندانسیون ساخت سوله‌های مختلف باعث می‌شود که در نهایت سوله‌ای بهینه به وجود بیاید. سپس مراحل دیگر ساخت سوله یعنی همان مراحل نصب سوله هستند که با حضور مهندسینی که مجری یا ناظر این طرح هستند، اجرا می‌شود.

با توجه به آن کاربردی که شما از یک سوله در نظر دارید و با توجه به فضایی که در دسترس این مهندسین است، عملیات ساخت سوله یک سوله با سوله دیگر تفاوت پیدا می‌کند. برای مثال سوله‌های بزرگ باید به شکل مهندسی ‌شده‌تری پیش بروند اما سوله‌های کوچک با به کارگیری چند تکنیک ساده روی کار می‌آیند . عایق‌هایی که در دیواره‌های سقف سوله به کار گرفته می‌شوند، نوع دیواره‌ها و تجهیزات مختلفی که برای به وجود آوردن سوله مهم هستند هر کدام باید هوشمندانه انتخاب شوند. برای مثال شما باید بدانید که کدام نوع از جرثقیل را نیاز دارید و باید این جرثقیل را برای انجام کدام مرحله به کار ببندید.

ساخت سوله فلزی و مراحل نصب آن

برای این که بتوانید یک سوله با کیفیت را روی کار بیاورید، قبل از هر چیزی باید در زمینه ساخت سوله همان متخصص و مشاوری که در ابتدا پیشه کرده‌اید را به کار ببندید و از او کمک بگیرید. در اینجا می‌توانید کلیه مراحل طراحی سوله از نصب سوله تا مونتاژ آن و اجرای سوله را به کمک متخصصین وب سایت ما به انجام برسانید. این را بدانید که قبل از ساخت سوله شما باید از دهانه تا ارتفاع تاج و از دهانه تا ارتفاع کناره‌های سوله را بررسی کنید و چک کنید که سوله‌هایی که قرار است بسازید تا چه حد متریال مصرفی را نیاز دارند. اگر قرار است سوله فولادی بسازید، باید میزان فولاد را بررسی کنید و اگر قرار است سوله گالوانیزه بسازید، باید میزان گالوانیزه را بررسی کنید. حال نوبت به آن می‌رسد که این میزان را با بودجه‌ای که در دست دارید مورد محاسبه قرار دهید.

این را بدانید که اگر در این زمینه بتوانید انتخابی مناسب را داشته باشید، هزینه‌های ساخت سوله را هم تا حد زیادی کاهش می‌دهید. اگر سوله‌های پیش ساخته را هم به کار ببندید باید ساخت در محل را به کمک ابزارهای مونتاژ به کمک متخصصانی که در این زمینه تجربه دارند، انجام دهید. در این صورت هم لازم است که هزینه‌هایی که برای هزینه‌هایی که برای نصب سوله مورد استفاده از راهم بررسی کنید. جابجا کردن وسیله‌های مناسب برای سوله و ادوات مربوط به آن و همچنین ابزارهای مختلف ساخت سوله نیاز به هزینه‌های مختلفی دارند. این را بدانید نصب سوله از جمله مراحل حساس است که اگر با اصول مربوطه انجام نشود ممکن است کارایی چندانی هم نداشته باشد پس حتماً نکات مهم کلیدی در نصب سوله را به کار ببندید و سپس برترین سوله را به در یک محیط و اجرا در بیاورید.

 نصب و راه اندازی در سوله

پس از این که سوله را نصب کردید، باید تاسیساتی که به آن نیاز دارید را در این سوله اجرا کنید. چگونگی نصب درب و پنجره و محل قرار گیری این درب‌ها و پنجره‌ها از جمله نکات مهم در زمینه نصب و راه اندازی سوله به شمار می‌آیند. همچنین نصب سیستم‌های گرمایشی، سرمایشی و سیستم‌های اصلی‌ترین تاسیساتی هستند که در هر سوله باید وجود داشته باشند. اگر سوله‌های صنعتی و غیر صنعتی اما ایمن را به وجود آورده باشید، باید این سوله‌ها را به دوربین‌های مدار بسته و سیستم‌های اطفای حریق هم مجهز کنید.

اگر تاسیسات سوله خود را به یک فرد آرماتور و غیر مخصص بسپارید ممکن است با مشکلات اصولی و ‌جدی در این زمینه مواجه شوید. پس تلاش کنید که همواره متخصصی با تجربه در این زمینه را پیشه کنید. حال که ساخت سوله و اجرای آن به پایان رسید، باید بدانید که فرایند سوله سازی یک فرایند زمان و بسیار هزینه بردار است که اگر به خوبی انجام نشود. ممکن است علاوه بر هزینه، انرژی‌های بالایی از شما سلب شود. پس در اجرای این پروژه دقت و حساسیت بسیار زیادی را به خرج دهید.

نکات اجرایی سوله

حال که مراحل ساخت سوله را یاد گرفتید، باید بدانید که سوله‌ها چه اجزایی دارند و کدام نکات اجرایی می‌توانند در بهبود روند ساخت سوله به ما کمک کنند. ستون، وال پشت، پرلینتیر، کرین، میل مهار، سگراد، بولت، بادبند سقفی و دور تا دور کف ستون، قوطی تیر، براکت، محل اجرای پروژه و زمین سوله سازی از جمله مهم‌ترین اجزایی هستند که باید در زمینه سوله سازی به آن‌ها توجه شود. حال نوبت به نکات اجرایی سوله سازی می‌رسد. در کل باید افرادی که به ساخت سوله می‌پردازند، نکات اجرایی سوله را به کار ببندند تا در نهایت سوله استاندارد را به وجود بیاورند:

  1. از همه مهم‌تر این است که شما باید وسیله‌هایی را برای ساخت سوله خریداری نمایید که کیفیت بالایی داشته باشند.
  2. این را بدانید که زمین سوله سازی یکی از مهم‌ترین اجزای سوله سازی است. پس باید ابتدا ویژگی‌های این زمین را زیر نظر مشاوری که مد نظر دارید، بررسی کنید و سپس زمین را خریداری نمایید.
  3. در رابطه با ساخت و ساز سوله باید بگوییم که هر طور که شده شما باید به صرفه جویی کردن در مصرف انرژی و مصرف هزینه بپردازید. پس چه بهتر که افرادی که در این زمینه تجربه دارند را به کار ببندید و از این طریق مصرف مواد و مصالح بازیافتی را تا حد زیادی کاهش دهید.
  4. همواره به پیشنهاداتی که خود سوله سازان به شما ارائه می‌کند توجه داشته باشید و سایر عملیات تکمیلی سوله را زیر نظر افرادی که در این زمینه تخصص دارند انجام دهید. برای مثال لازم است که جوشکاری صفحات یا رنگ کاری ورق‌های مختلف سوله را به افرادی بسپارید که رنگ کار یا جوشکار هستند نه افراد غیر متخصص!
  5. این را بدانید که سوله‌ها چه سبک باشند و چه سنگین، قبل از اجرا شدن باید به کمک نرم افزارهای خاصی که به طراحی پروژه می‌پردازند، طراحی شوند. حال اگر شما این مرحله را انجام ندهید، ممکن است در نهایت که سوله‌ را ساختید، با مشکل مواجه شوید و نتوانید نصب سوله و اجرای آن را به بهترین شکل ممکن پیش ببرید.
  6. این را بدانید که مسئولیت نگهداری و تعمیر سوله‌هایی که ساخته می‌شوند به عهده افرادی است که صاحب این سوله‌‌ها هستند. پس چه بهتر که مواد و مصالح با کیفیت را خریداری کنید و در روند ساخت سوله نیز فرآیندهای مختلف را کنترل کنید تا متحمل هزینه‌های بالای نگهداری سوله نشوید.
این مطلب را به اشتراک بگذارید

یک پاسخ

  1. سلام ببخشید در مورد مراحل قانونی ساخت سوله مجوز هاشم میشه بگید که چیا هستن ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 + 3 =

ارتباط با ابتکار پوشش میلاد

برای اطلاع از قیمت ها، مشاوره و سفارش می توانید از طریق فرم زیر با ما در ارتباط باشید

همچنین می توانید جهت ارتباط سریع از شماره تلفن های زیر و یا شبکه های اجتماعی با تابلوساز پارسیان در ارتباط باشید

ارتباط از طریق شماره تماس

4414 692 0913

ارتباط از طریق شبکه های اجتماعی