تخصص و سرعت عمل را از ما بخواهید ...

معرفی انواع سوله

معرفی انواع سوله

آنچه در این مقاله می خوانید :

سوله یکی از مقرون به صرفه‌ترین فضاهایی است که در یک محیط به خصوص محیط‌های صنعتی به وجود می‌آید. سوله‌ها به عنوان مرکز خرید، نمایشگاه، انبارهای صنعتی بزرگ و مدارس اجرا می‌شوند و در دراز مدت ماندگاری زیادی دارند. حال با توجه به این که نیازهای هر فردی به سوله سازی متفاوت است، سوله‌های گوناگونی هم به وجود آمده‌اند که هر کدام از آن‌ها مزایا و‌معایب خاصی دارند. ما در ادامه این مطلب شما را با تمامی آنچه‌ که باید در مورد سوله‌ها در مدل‌های مختلف بدانید، آشنا خواهیم کرد.

معرفی انواع سوله

سوله‌ها دارای انواع مختلفی هستند که قیمت هر کدام از آن‌ها با توجه به همین نوعی که دارند، مشخص می‌شود. به طور کلی سوله‌ها را از نظر شکل به چند دسته مختلف مثل سوله قوسی، سوله ستون مشترک، سوله‌هایی که ستون‌های وسط آن مشترک است، سوله چند دهانه با ستون، سوله تک شیب ساختمان، سوله تک شیب با ستون‌های وسط، سوله تک شیب با یک ستون وسط و سوله تک شیب معمولی تقسیم می‌کنند.

همچنین سوله‌‌ها بر اساس کارایی نیز به چهار دسته سوله کارخانه، سوله سفارشی، سوله پیش ساخته و سوله جعبه تقسیم می‌شوند اما در این میان یک دسته بندی کلی از سوله‌ها وجود دارد که آن‌ها را در چهار طبقه مختلف دسته بندی می‌کند. این سوله‌ها هر کدام مزایا و معایب خاصی دارند که باعث شده است که بسیاری از افراد از آن‌ها استفاده کنند.

سوله‌های سبک یا خرپایی

سوله‌های سبک یا خرپایی

یکی از انواع سوله، سوله‌های سبک یا سوله‌های خرپایی هستند که حدود ۱۰ سال است که در نقاط مختلف کشور ما ساخته می‌شوند و برای امور مختلف به کار گرفته می‌شوند اما در اروپا بالغ بر ۳۰ سال است که سوله‌های خرپایی را به کار می‌بندند. از آنجایی که سوله‌های قدرتمند خرپایی با یکسری ترفندهای خاص و پیچیده ساخته می‌شوند، بسیاری از سازندگان ممکن است از عهده آن بر نیایند. از این رو برآورد می‌شود که تنها یک درصد از سازندگان انواع سوله بتوانند این سوله‌ها را اجرا کنند.

برای ساخت چنین سوله‌هایی از نرم افزارهای قدرتمند بهره می‌برند تا بتوانند سازه‌های محکم را با قیمتی مقرون به صرفه بسازند. اغلب اوقات با توجه به آن کاربردی که از سوله مدنظر است، این نوع سوله‌ها را می‌سازند. از کاربردهای سوله خرپایی می‌توانیم به نگهداری انواع اتومبیل و ساخت انبارهای بسیار بزرگ اشاره کنیم که اگر این سوله‌ها با دقت و به صورت اصولی ساخته نشوند، نمی‌توانند کاربرد منحصر به فردی را از خود به جای بگذارند.

 

همچنین بخوانید: چگونگی ساخت سوله

 مزایا سوله سبک یا خرپایی

  • سوله‌های خرپایی به دلیل این که بسیار بزرگ هستند و فلزات مختلف و ارزان قیمت را در خود جای می‌دهند، با نام سازه‌های ارزان قیمت معرفی می‌شوند. سوله‌های خرپایی در مدت زمان کوتاه طراحی و ساخته می‌شوند. البته این در صورتی است که طراحان و مهندسین ماهری برای ساخت این سوله‌ها به کار گرفته شوند.
  • مقاومت سوله در برابر حوادث مختلف بسیار اهمیت دارد و سوله‌های خرپایی را یکی از قدرتمندترین که در برابر ضربه مستحکم است می‌دانند.
  • سوله‌های خرپایی دهانه‌های انعطاف پذیری زیادی دارند و بیش از صد ستون میانی را در خود جای می‌دهند. تمامی آن دسته از متریال‌هایی که برای ساخت چنین سوله‌هایی به کار گرفته می‌شوند، با کیفیت هستند و عمدتاً به‌ صورت پروفیل مورد استفاده قرار می‌گیرند. شما می‌توانید انواع تجهیزات مورد نیاز برای کسب و کار خود را در سوله خرپایی نصب کنید.
  • قطعات مختلف سوله‌های خرپایی یا سبک قابلیت باز و بسته شدن دارند. به همین دلیل اگر قرار است که سازه‌های این سوله را به محل دیگری انتقال دهید و آن‌ها را ارتقا دهید، می‌توانید اسکلت فلزی آن را از هم باز کرده و سپس ببندید.
  • سوله‌های خرپایی انواع پوشش سقف یعنی پوشش‌های upvc ، چوبی و … را مورد استفاده قرار می‌دهند.
  • این نوع سوله‌ها برای هر کاربرد صنعتی و هر کاربرد غیر صنعتی مناسب هستند.

 معایب سوله‌های خرپایی

اگرچه سوله‌های خرپایی دارای مزایای زیادی هستند اما باید بگوییم که گاهی اوقات معایبی هم برای این سوله‌ها در نظر گرفته می‌شود. البته در اینجا محدودیت‌های چندانی در این زمینه وجود ندارد و همین امر باعث شده است که خریداران سوله‌های خرپایی را بیش از سایر سوله‌ها مورد استفاده قرار دهند. فقط در صورتی می‌توان از سوله‌های سبک یا خرپایی ایراد گرفت که این سوله‌ها دهانه‌هایی کمتر از ۱۰ متر داشته باشند. اغلب اوقات به دلیل این که این سوله‌ها نمی‌توانند دهانه‌های کمتر از ۱۸ متر را داشته باشند، ممکن است که افراد با مشکل مواجه شوند. این را بدانید که به هر میزانی که ابعاد دهانه در سوله‌های سبک پس و بزرگ‌تر بشود اسکلت‌های به کار رفته در این سوله‌ها گران‌تر می‌شوند اما در اینجا هزینه‌های فوندانسیون هم کاهش پیدا می‌کنند.

سوله ubm

سوله ubm

سوله یو بی ام از دیگر از انواع سوله است که فقط چند سالی است که در کشور ما ساخته می‌شود. این سوله جزو بهترین انواع سوله به شمار می‌آید. اصلی‌ترین متریالی که برای ساخت چنین سوله‌هایی به کار گرفته می‌شود، ورق گالوانیزه است. در اصل این ورقه‌ها زمانی که قرار باشد سوله‌ای را بسازند، به صورت خام به محل ساخت سوله می‌روند و سپس در همان محل با استفاده از دستگاه‌های مخصوصی که رول فرمینگ نام دارند، بریده شده و در نهایت به هم اتصال پیدا می‌کنند.

این نوع از متریال‌ها برای ساخت سوله‌هایی که قوس کامل دارند، به کار گرفته می‌شوند چرا که انعطاف پذیری زیادی دارند و می‌توانند به شکل تونل در بیایند.عایق سقفی که برای سوله‌های یو بی ام به کار گرفته می‌شود، عایقی از جنس پلی ارتان از که قیمت پایین‌تری نسبت به سازه‌های سقفی دیگر برخوردار است. برخلاف تصور بسیاری از کارفرمایان باید بگوییم که سوله‌هایی که با استفاده از ورق‌های گالوانیزه تولید می‌شوند هم به فوندانسیون نیاز دارند.

مزایا سوله یو بی ام

  1. سوله‌های یو بی ام با سرعت بسیار بالایی ساخته می‌شوند و نسبت به سایر سوله‌ها از جمله سوله تیر ورقی استقامت بیشتری دارند. از این رو انتخابی بسیار مناسب برای شرایط جوی نامناسب در تمامی نقاط جغرافیایی به شمار می‌آیند.
  2. قیمت سوله‌های یو بی ان نسبت به سوی سایر سوله‌ها پایین‌تر است و این می‌تواند برای خیلی از کارفرمایانی که سرمایه چندانی ندارند بسیار خوب باشد.
  3. با توجه به این که پوشش‌های پلی ارتان برای ساخت سقف چنین سوله‌هایی به کار گرفته می‌شود، می‌توانیم بگوییم که یو بی ام‌ها عایق خوبی در برابر گرما و سرما هستند. از این رو شما می‌توانید هم به عنوان سردخانه و هم به عنوان گرمخانه از این سوله‌ها بهره ببرید.

معایب سوله‌های یو بی ام

  • یکی از اصلی‌ترین معایبی که سوله یو بی ام دارد این است که اصلاً برای ساخت دامداری و مرغداری مناسب نیست چرا که بافت‌های به کار گرفته شده در این سوله منافذ زیادی دارند و باعث می‌شوند که میکروب‌ها و باکتری‌ها بیش از پیش جذب شوند. از این رو امکان این که دام شما مریض شود، در این نوع سوله‌ها بسیار زیاد است. از سوی دیگر، همه ما می‌دانیم که اگر یک قسمت از دام مریض شود این بیماری به تمامی دام‌ها شیوع پیدا کرده و در نهایت خسارات کلانی را به صاحب دامداری می‌زند. دیگر، پس این سوله‌ها برای چنین کاربردهایی مناسب نیستند.
  • قوس زیاد سوله‌های یو بی ام باعث شده است که امکان استفاده از جرثقیل‌های سقفی در این سوله‌ها وجود نداشته باشد.
  • اگر شما از سوله‌های یو بی ام در چند سال گذشته استفاده کرده باشید، حتما می‌دانید که دوخت‌های بین قطعات فلزی مختلف این نوع از سوله‌ها بعد از چند سال از هم باز می‌شوند. همچنین فروش قطعات مختلف این سوله‌ها چندان به صرفه نیست.
  • سوله‌های یو بی ان قابلیت ایجاد طبقات مختلف را ندارند و برای به وجود آوردن انباری‌های بزرگ چندان مناسب نیستند. دهانه سوله‌های این چنینی نهایتاً تا ۳۰ متر قابلیت اجرا شدن دارند و بیش از آن قابلیت اجرا شدن ندارند.
  • قطعات به کار گرفته شده در سوله‌های این چنینی حتی قابلیت جابجا شدن هم ندارند. بنابراین اگر به دنبال آن دسته از سازه‌های بزرگ و کارآمد هستید که پس از مدت‌ها بتوانند جابجا شوند، باید سوله‌های خرپایی یا سبک را انتخاب کنید.

سوله دست دوم

یکی دیگر از انواع سوله‌ها، سوله دست دوم است که با آهن‌ها و ضایعات به درد نخور روی کار می‌آید و برای مصارف موقت مناسب است. اغلب اوقات سوله‌های دست دوم را افراد متقلب نصب کرده و به فروش می‌رساند. بنابراین بهتر است به جای این که هزینه‌های کمی بیشتر را خرج کنید و از چنین سوله‌هایی بهره ببرید، از خرید آن‌ها خودداری نمایید. البته این را هم بدانید که اگر بتوانید سوله‌های دست دوم را با آهنی که کیفیت فوق العاده دارد خریداری کنید و سپس نصب آن را هم به افرادی که در این زمینه تخصص دارند بسپارید، می‌توانید تا مدت‌ها از این سوله‌ها بهره ببرید

 مزایا سوله دست دوم

سوله‌های دست دوم جزو آن دسته از سوله‌هایی هستند که با قیمتی ارزانتر به فروش می‌رسند. این سوله‌ها در اصل نسبت به سوله‌هایی که نو هستند، بسیار ارزان قیمت‌تر و به صرفه‌تر هستند و برای آن دسته از کسب و کارهای نوپایی که هنوز بودجه کافی برای راه اندازی کسب و کار را ندارند، بسیار مناسب به شمار می‌آیند. به شرط این که چنین کسب و کارهایی پس از مدتی این سوله را عوض کرده و سوله‌های باکیفیت در سه نوع دیگر را جایگزین این سوله‌ها کنند.

 معایب سوله دست دوم

اغلب اوقات سوله‌های دست دوم را سوله‌هایی بی کیفیت معرفی می‌کنند. این سوله‌ها قبلا یکبار استفاده شده‌اند و به دلیل به درد نخور بودن مجدداً به فروش می‌رسند اما عاقلانه‌ترین کار ممکن این است که شما از خرید آن‌ها خودداری کنید. همچنین یکی دیگر از معایبی که این سوله‌ها دارند این است که اغلب توسط متقلبان و کلاهبرداران به فروش می‌رسند و احتمال این که شما بازیچه دست چنین افرادی شوید هم زیاد است.

سوله تیر ورقی

سوله تیر ورقی

یکی دیگر از انواع سوله‌هایی که امروزه ساخته می‌شوند، سوله‌های تیر ورقی هستند که کیفیت زیادی دارند و جزو قدیمی‌ترین سوله‌هایی هستند که روی کار آمده‌اند. امروزه بخش زیادی از سوله‌های موجود در مراکز مختلف به خصوص صنایع را سوله‌هایی تشکیل می‌دهد که در نوع تیر ورقی و آهنی روی کار می‌آیند.

نه تنها ایران بلکه کشورهای اروپایی، آمریکایی و سایر کشورهای آسیای تقاضای شدید این سوله‌ها را مدام حس می‌کنند. از این رو کارفرمایان می‌توانند این سوله‌ها را به راحتی و با استفاده از چند تکنیک ساده روی کار بیاورند و سپس آن‌ها را نصب کنند. مزایا و معایب خاصی در ساختار چنین سوله‌هایی وجود دارند که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

مزایا سوله‌های تیر ورقی

  • سوله‌های تیر ورقی جزو آن دسته از سوله‌هایی هستند که می‌توانند از جرثقیل‌های سقفی و پایه استفاده کنند.
  • این نوع سوله‌ها در برابر هرگونه شرایط آب و هوایی مقاومت دارند و می‌توانند شکل ظاهری خود را در مقابل هر گونه ضربه حفظ کنند.
  • علاوه بر این نصب آسان این سوله‌ها باعث شده است که هزینه‌های نصب نیز کاهش پیدا کند.
  • یکی از مهم‌ترین مزایای که این سوله‌ها دارند این است که به راحتی مونتاژ می‌شوند چرا که اتصال دادن پیچ و مهره به ورقه‌های به کار گرفته شده در این سوله بسیار آسان است. پس سوله تیر ورقی می‌تواند انتخابی بسیار مناسب برای محیط‌های صنعتی، اداری و تجاری و محیط‌ها کارگاه‌های کوچک باشد.

معایب سوله‌های تیر ورقی

در کنار مزایای زیادی که ساختار سوله‌های تیر ورقی دارند، جا دارد که به معایب مهمی که در ساختار این سوله‌ها جا گرفته‌اند نیز توجه کنیم. از آنجایی که این سوله‌ها به کمک ورق سیاه و آهن تولید می‌شوند، ممکن است در برابر برف و زلزله به اندازه سوله‌های یو بی ام و خرپایی مقاومت نداشته باشند. در این صورت اگر یک اتفاق ناگوار بیفتد و شرایط جوی متفاوت شود، ممکن است صاحبان چنین سوله‌هایی از نظر اقتصادی ضرر ببینند.

این نوع سوله‌ها، سوله‌هایی سنگین هستند که از اسکلتی بسیار سنگین به وجود آمده‌اند. بنابراین باید فوندانسیون‌های قوی برای ساخت این سوله‌ها به اجرا در بیاید. در نتیجه هزینه‌های ساخت و ساز چنین سوله‌‌هایی نیز افزایش پیدا می‌کند. از دیگر معایب این سوله‌ها این است که در هنگام ساخت سوله‌های تیر ورقی محدودیت ابعاد وجود دارد. این که دهانه سوله تیر ورقی باید ۶۰ متر باشد و بیشتر از این نشود و این که دهانه‌ آن‌ها نباید کمتر از ۲۰ متر نشود همین محدودیت‌ها را تشکیل می‌دهند.

سندبلاست

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × یک =

ارتباط با ابتکار پوشش میلاد

برای اطلاع از قیمت ها، مشاوره و سفارش می توانید از طریق فرم زیر با ما در ارتباط باشید

همچنین می توانید جهت ارتباط سریع از شماره تلفن های زیر و یا شبکه های اجتماعی با تابلوساز پارسیان در ارتباط باشید

ارتباط از طریق شماره تماس

4414 692 0913

ارتباط از طریق شبکه های اجتماعی