تخصص و سرعت عمل را از ما بخواهید ...

نقاشی ساختمان با غلطک و قلم

نقاشی ساختمان با غلطک یا قلمو؟

آنچه در این مقاله می خوانید :

افزون بر مهارت، پیشه رنگ‌آمیزی‌ ساختمان به ابزارهای خاصی نیز نیازمند است. ممکن است برای بسیاری از افرادی که خواستار نقاشی خانه‌هایشان هستند این پرسش پیش بیاید که رنگ کردن بنا با قلمو بهتر است یا با غلطک؟ و اینکه با کدام ابزار می‌توان نتیجه بهتری حاصل کرد؟

در این مقاله به بررسی این دو ابزار پرکاربرد در نقاشی ساختمان می‌پردازیم و ویژگی‌های خاص هر کدام را توضیح می‌دهیم تا شما با خیال آسوده‌تری تصمیم بگیرید که از کدام یک برای رنگ‌آمیزی‌ ساختمان استفاده کنید. پس تا پایان مقاله همراه ما باشید.

 

رنگ‌آمیزی‌ ساختمان با غلطک

غلطک یکی از پرکاربردترین ابزار در رنگ‌آمیزی‌ ساختمان است. غلطک‌ها بسته به نیاز در سایزها و جنس‌های گوناگونی ساخته می‌شوند. این ابزار برای رنگ کردن نمای ساختمان بسیار کاربردی است چون در رنگ و اندازه‌های مختلف است. برای رنگ‌های مختلف می‌توان از غلطک‌های ویژه‌ هر کدام استفاده کرد. به عنوان مثال غلطک‌های ویژه رنگ روغنی دارای قطر کمتر و غلطک مخصوص رنگ پلاستیکی دارای قطر بیشتری است.

افزون بر این، هر کدام از غلطک‌ها ویژگی‌ها و کارایی خاص خود را در رنگ‌آمیزی‌ نمای ساختمان دارد. مثلاً برای دیواره‌ها و نرده‌ها می‌توان از غلطک روغنی با قطر کم بهره گرفت در حالی که برای سطوح کوچک، غلطک‌های پلاستیکی با قطر بالا گزینه مناسبی  هستند. برای رنگ‌آمیزی‌ دیوارها معمولاً از غلطک‌های بزرگتر استفاده می‌شود.

اگر از رنگ آکریلیک برای رنگ‌آمیزی‌ ساختمان استفاده می‌کنید بهتر است بدانید قطر

غلطک‌های مخصوص این رنگ‌ها میان رنگ روغنی و پلاستیکی است. البته نباید از نظر دور داشت که امروزه از غلطک‌های پتینه‌کاری و رنگ‌های برجسته نیز استفاده می‌شود.
کاربرد غلطک‌ها در نقاشی ساختمان دارای مزیت‌های بسیاری است و باعث آسان‌تر شدن کار نقاش ساختمان می‌شود.

 

رنگ امیزی ساختمان با غلطک

 

رنگ‌آمیزی‌ ساختمان با قلمو

در خدمات نقاشی ساختمان، قلمو از مهمترین و پرکاربردترین ابزارهاست که قدمتی کهن دارد. قلموها در اندازه، شکل، جنس و ضخامت گوناگونی تولید و روانه بازار می‌شوند. به همین دلیل باید دانست مثلاً قلموی رنگ روغن برای رنگ‌آمیزی‌ پلاستیک اصلاً مناسب نیست. همچنین نمی‌توان با قلموهای بزرگ سطوح کوچک را رنگ‌آمیزی‌ کرد. بهره‌گیری از قلمو در نقاشی ساختمان بسیار متداول است ولی نیازمند مهارت بالایی است.

در صورتی که نقاش مهارت کافی در استفاده از قلمو را نداشته باشد، نتیجه کار را تباه می‌کند. رنگ‌آمیزی‌ با سطحی راه راه که نشانگر رد قلمو و شره کردن رنگ است، ضعف یا نداشتن مهارت نقاش در کار با قلمو را به خوبی نمایان می‌کند. با این همه، استفاده از قلمو مزایای بسیاری دارد. از بین بردن فرورفتگی‌ها و برجستگی و نیز پوشش سطوح ناصاف از مهم‌ترین دلایل استفاده از قلموست.

از گذشته تا به امروز استادان رنگ‌آمیزی‌ ساختمان در استفاده از قلمو تردید به خود راه نداده‌اند. با بهره‌گیری از قلمو می‌توان سطوح ظریف و زاویه‌دار را به آسانی رنگ‌آمیزی‌ کرد.

 

همچنین بخوانید: محاسبه قیمت نقاشی ساختمان

معایب رنگ‌آمیزی‌ ساختمان با قلمو

رنگ کردن ساختمان با قلمو کاری بسیار وقت‌گیر و زمانبر است. اتلاف زمان یکی از بزرگترین معایب نقاشی ساختمان با قلموست.

استفاده زیاد از رنگ در کار با قلمو نیز از دیگر نقایص استفاده از این ابزار است. در واقع در هنگام استفاده از قلمو، نیاز به مصرف رنگ بیشتری خواهد بود.

از آنجا که در رنگ‌کاری ساختمان با این ابزار، ناگزیر به مصرف رنگ بیشتری هستیم، پس قطعاً ناچار خواهیم بود که هزینه بالاتری نیز بپردازیم.

برای انجام یک رنگ‌آمیزی‌ زیبا و یکتا نیاز است مهارت بالایی در استفاده از قلمو داشته باشیم. نباید ظریف‌کاری در استفاده از این ابزار را فراموش کنیم. اگر نحوه کار با این وسیله را ندانیم رنگ راه راه شده و رد قلمو روی دیوار می‌ماند.

از دیگر مشکلات استفاده از قلمو تمیز کردن و شستن مداوم آن است. چون اگر آن را به خوبی تمیز نکنید رنگ روی قلمو خشک شده و دیگر قابلیت استفاده نخواهد داشت.
رنگ‌آمیزی‌ با قلمو با توجه به زمانبر بودن و هزینه بالا برای متراژهای بالا به صرفه نیست.
و در آخر نباید از این نکته غافل شد که رنگ‌آمیزی‌ ساختمان با قلمو در مقایسه با روش‌های دیگر، دشوارتر بوده و نیازمند فعالیت بیشتری است.

 

معایب رنگ‌آمیزی‌ ساختمان با غلطک

رنگ‌آمیزی‌ ساختمان با غلطک نیز بی عیب و نقص نیست. در نقاشی ساختمان با این ابزار شما نمی‌توانید مکان‌هایی مثل گوشه دیوارها، تقاطع دو دیوار، سقف و گچبری‌ها را رنگ‌آمیزی‌ کنید. کاربرد قلمو در این گونه موارد بیشتر است. بنابراین شاید یکی از مهم‌ترین نقایص غلطک این است که نمی‌توان فقط از آن برای سقف و سطوح دیوارها استفاده کرد.

همچنین برای رنگ‌آمیزی‌ با غلطک باید به حجم و اندازه مناسب رنگ بسیار دقت کرد. چون اگر از مقدار رنگ زیادی استفاده کنیم روی دیوار شره کرده و نمایی ناپسند پیدا می‌کند. عیب دیگر نقاشی ساختمان با غلطک این است که برای هر رنگ دلخواه، باید از غلطک مناسب با همان رنگ در نقاشی ساختمانی بهره گرفت که این خود سبب دشواری کار با این ابزار است.

 

همچنین بخوانید: معرفی انواع رنگ های ساختمانی

علت دون دون شدن رنگ با غلطک چیست؟

دون دون شدن رنگ با غلطک

 

دون دون شدن رنگ با غلطک می‌تواند به دلایل زیادی رخ دهد که در اینجا به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:

جریان شدید هوا

اگر سطح رنگ شده را به سرعت پس از پایان رنگ ساختمان در مسیر جریان شدید هوا قرار دهید احتمال دون دون شدن رنگ بالاست.

مناسب نبودن دما

دما و درجه حرارت مناسب برای رنگ زدن ساختمان بین بیست و سه تا سه درجه سانتی‌گراد است. در دمای پایین‌تر و یا بالاتر از این میزان ممکن است دون دون شدن رنگ رخ دهد.

تمیز نبودن سطح کار

یکی از دلایل شایع دیگر در دون دون شدن رنگی که با غلطک روی سطوح زده شده، تمیز نبودن آن سطوح است. پیش از پاشیدن رنگ باید سطوح به خوبی از هرگونه مواد شیمیایی مانند گریس، روغن و ذرات گرد و غبار پاک شود.

غلیظ بودن رنگ

بر خلاف قلمو، رنگ مناسب غلطک باید اندکی رقیق‌تر تهیه شود. اگر رنگ ایجاد شده غلیظ باشد و هنگام پاشش با غلظت نامتعارفی مواجه شویم سبب ایجاد دون دون می‌شود

پاشش بیش از حد رنگ

اگر در هنگام پاشیدن رنگ با بهره‌گیری از غلطک حجم زیادی از رنگ را روی سطح کار بپاشید لایه‌ای از رنگ روی سطح به وجود می‌آورید که سبب دون دون شدن رنگ می‌شود.

 

 

سخن پایانی

در این مقاله کوشیدیم تا شما را با دو تا از پرکاربردترین ابزارهای رنگ‌آمیزی ساختمان آشنا کنیم. ویژگی‌های غلطک و قلمو را توضیح دادیم و نکاتی پیرامون ضرورت استفاده صحیح از آن‌ها ارائه دادیم. این توضیحات می‌تواند راهنمای خوبی برای شما در انتخاب ابزار مناسب برای رنگ‌آمیزی خانه، محل کار و … باشد. به یاد داشته باشید که انتخاب درست ابزار مناسب هر کار بخش مهمی از انجام آن کار است و نتیجه به مراتب بهتری در پی خواهد داشت.

امیدواریم با مطالعه این مقاله پاسخ این پرسش خود را که رنگ‌آمیزی‌ با غلطک بهتر است یا قلمو گرفته باشید.و فراموش نکنید که بیش از همه‌چیز، انتخاب ابزار به نیاز شما و همچنین مهارت‌تان در استفاده از آن بستگی دارد. با انتخاب ابزار خوب، در نهایت رنگ‌آمیزی خوب و تمیزی خواهید داشت.

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − شش =

ارتباط با ابتکار پوشش میلاد

برای اطلاع از قیمت ها، مشاوره و سفارش می توانید از طریق فرم زیر با ما در ارتباط باشید

همچنین می توانید جهت ارتباط سریع از شماره تلفن های زیر و یا شبکه های اجتماعی با تابلوساز پارسیان در ارتباط باشید

ارتباط از طریق شماره تماس

4414 692 0913

ارتباط از طریق شبکه های اجتماعی