تخصص و سرعت عمل را از ما بخواهید ...

محاسبه نقاشی ساختمان

نحوه محاسبه قیمت نقاشی ساختمان

آنچه در این مقاله می خوانید :

 

برای بسیاری از افرادی پیش می‌آید که بخواهند خانه یا محیط کار خویش را رنگ‌آمیزی کنند. در اینصورت یکی از مسائلی که باید مورد توجه قرار گیرد بحث هزینه‌ها و تأمین مواد مورد نیاز است. اگر قصد نقاشی محل کار و زندگی‌تان را دارید، در زمینه دکوراسیون و معماری داخلی فعالیت می‌کنید و یا حتی به شیوه محاسبه نقاشی ساختمان علاقه‌مندید، با ما همراه باشید. در این مقاله در پی یافتن پاسخی برای یکی از پرسش‌های رایج و‌ مهم در زمینه رنگ‌آمیزی بنا هستیم؛ به دنبال دانستن اینکه نقاشی ساختمان چگونه محاسبه می‌شود؟ و به شما کمک خواهیم کرد تا از طریق محاسبه قیمت، بدانید آیا بودجه‌تان برای رنگ‌آمیزی ساختمان کافیست یا خیر؟ همچنین چند نکته مهم پیرامون عوامل مؤثر بر هزینه نقاشی ساختمان یادآوری خواهیم کرد. پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

 

محاسبه‌ هزینه نقاشی ساختمان

اگر می‌خواهید خانه یا محل کارتان را رنگ‌آمیزی کنید بسیار مهم است بدانید که شیوه‌ اجرا، زمانبندی و همچنین کیفیت و نتیجه نهایی کار تا حد زیادی تحت تأثیر قیمت آن است. اطلاع از قیمت‌ها همچنین بر انتخاب نوع و مقدار رنگ مصرفی اثرگذار است. برای همین لازم است تا پیش از هر کاری ابتدا هزینه نقاشی ساختمان را برآورد کنید.

بعضی از افراد تمایل دارند کار رنگ‌آمیزی را خودشان انجام دهند و بعضی دیگر آن را به متخصصان و افراد اهل فن می‌سپارند. معمولاً تعداد افراد گروه دوم بیشتر است و گروه نخست یا از متخصصان، استادکاران و افراد دارای مهارت هستند و یا به دلایل مختلفی همچون تلاش برای کاهش هزینه‌ها، خودشان ساختمان و فضای مورد نظرشان را رنگ‌آمیزی می‌کنند. چه قصد داشته باشید خودتان رنگ‌کاری ساختمان را انجام دهید چه بخواهید آن را برون‌سپاری کرده و به دست کاردان بسپارید می‌توانید با توضیحاتی که در ادامه مطلب در اختیارتان قرار می‌دهیم، هزینه رنگ‌کاری ساختمان را محاسبه کنید.

برای رنگ‌آمیزی به صورت شخصی، می‌توانید متراژ دیوارها، سقف و سایر سطوحی را که نیاز به رنگ‌کاری دارند محاسبه و سپس متناسب با آن، رنگ مورد نظرتان را خریداری کنید. البته فراموش نکنید اگر سررشته‌ای در این کار ندارید این اقدام‌تان بسیار ماجراجویانه و جسورانه است و باید واقع‌بین بوده و نتیجه را هرطور که شد، پذیرا باشید. در صورتی که نتیجه‌، مورد انتظارتان نباشد برای جبران پیامدهای نامطلوب کار ناگزیر به صرف هزینه مازاد خواهید بود.

اگر بخواهید کار رنگ‌آمیزی ساختمان خود را به دست متخصص بسپارید دو روش برای برآورد قیمت نقاشی ساختمان پیش روی شماست.‌ انتخاب هر کدام از این روش‌ها به خودتان بستگی دارد. ما هر دو روش محاسبه را به طور مختصر و ساده شرح خواهیم داد تا با توجه به شرایط و بودجه‌تان، شیوه‌ مناسب و به صرفه‌تر را انتخاب کنید.

 

روش نخست: کنترات یا قراردادی

اگر می‌خواهید نقاشی ساختمان‌تان حرفه‌ای و اصولی انجام شود و همچنین به روز باشد، برون‌سپاری کار به یک کلینیک ساختمانی بهترین، نخستین و مطمئن‌ترین راه است. در این روش هزینه به صورت کنترات محاسبه می‌شود. به این معنی که شما با یک کلینیک یا شرکت خدماتی امور ساختمانی قرارداد بسته و صفر تا صد کار را به آن‌‌ها می‌سپارید.

در شیوه کنترات که به آن روش بازدیدی یا چکی نیز گفته ‌می‌شود؛ شرکت متخصصان و مشاورانش را به محل ساختمان شما اعزام می‌کند و با کمک ایشان تمام کارهای نقاشی از قبیل محاسبه اندازه‌ها و قیمت‌ها، تأمین تجهیزات، مصالح لازم و همچنین نیروی انسانی مورد نیاز برای اجرای کار را انجام داده و در پایان، طبق قرارداد، فضای رنگ شده را آن‌طور که مورد خواست و سلیقه‌تان بوده به شما تحویل می‌دهد.

کارشناس شرکت ضمن انجام محاسبات،‌ درباره نوع رنگ و شیوه رنگ‌آمیزی مشاوره رایگان داده و در آخر جزئیاتی را که باید، با شما در میان می‌گذارد. قیمت‌هایی که کارشناس بابت خدمات اعلام می‌کند قطعی است. البته بین شرکت‌های مختلف تفاوت قیمت‌ نیز وجود دارد که بیشتر مربوط به جزئیات خدمات است. بعضی شرکت‌ها سطوح مانند کابینت‌های آشپزخانه یا کمدهایی را که نباید رنگ شوند، خود می‌پوشانند و بعضی دیگر از شما ‌می‌خواهند پیش از اعزام کارگران به محل، خودتان آن را انجام دهید. فراموش نکنید از تمام این جزییات آگاه شوید و پیش از بستن قرارداد همه پرسش‌های لازم را از مشاور یا کارشناس شرکت بپرسید.

در مرحله مشاوره تمام آنچه مد نظرتان است حتماً به مشاور اعلام کنید تا با ایده ذهنی شما آشنا شده و خدمتی منطبق بر سلیقه‌تان انجام دهد. این نکته بسیار مهم تا اگر در بخش‌ها یا شرایطی، امکان اجرای دقیق خواسته‌هایتان نیست، با مشاوره به نزدیکترین طرح و ایده‌‌ی موجود در ذهن‌تان برسید. در غیر این صورت، هزینه و زمان‌تان را صرف کاری کرده‌اید که مودپسندتان نیست.

 

 روش دوم: محاسبه متراژ

معمولاً برای متراژهای بالای ۴۰ متر از این روش استفاده می‌شود و در آن، متراژ دیوارها، سقف و نیز تمام سطوحی که نیاز به رنگ‌کاری دارند بر اساس مترمربع محاسبه می‌شود. این محاسبه را استادکار انجام می‌دهد و قیمت را اعلام می‌کند. اما اگر علاقه‌مندید که خودتان از شیوه محاسبه مطلع شوید، تا حدودی از درستی اعداد اطمینان یابید و سپس کار را به وی بسپارید، می‌توانید با روش ساده زیر به صورت تقریبی هزینه رنگ‌آمیزی ساختمان را تخمین بزنید.

برای تخمین قیمت نقاشی ساختمان با این روش، باید ابتدا اندازه‌ها را به‌دست آورید. این‌گونه که متراژ زیربنا را در عدد سه ضرب کرده و سپس عدد حاصل را در قیمت رنگ انتخابی خود ضرب کنید. موارد دیگری هست که باید آن را از نتیجه کم یا به آن اضافه کنید. این موارد شامل بخش‌هایی‌ست که لازم نیست رنگ شوند و یا بخش‌هایی‌ چون ابزار سقف و جاهایی را شامل می‌شود که نیاز به زیرسازی دارند.

نکته مهم در این مورد، تفاوت نرخ اجرا براساس نوع رنگ‌هاست. به بیان ساده‌تر، معمولاً برای رنگ‌آمیزی سقف از رنگ پلاستیک و برای رنگ زدن دیوارها از رنگ روغنی استفاده می‌شود و هزینه اجرای این دو با هم فرق دارد. در اینصورت می‌توانید برای تخمین حدودی دستمزد رنگ‌کاری، از ضرب میانگین قیمت این دو، در سه برابر متراژ زیربنا استفاده کنید. در مثال زیر این موضوع را روشن‌تر می‌کنیم:

فرض کنیم قرار است آپارتمانی ۸۰ متری را با رنگ پلاستیک و روغنی نقاشی کنیم. ابتدا باید ۸۰ را در سه ضرب کنیم. تا اینجا می‌دانیم که ۲۴۰ مترمربع باید رنگ شود. حال باید مبلغ دستمزد نقاشی را برای این مقدار محاسبه کنیم. اگر هزینه اجرای رنگ پلاستیک را ۱۵ و هزینه اجرای رنگ روغنی را ۱۹هزار تومان در مترمربع فرض کنیم، میانگین آن‌ها (حاصل ‌جمع عدد ۱۵ هزار و ۱۹ هزار، تقسیم بردو) برابر با ۱۷ هزار تومان خواهد شد. پس به ازای هر متر مربع باید حدود ۱۷هزار تومان دستمزد بپردازیم که برای ۲۴۰‌ مترمربع، می‌شود ۴ میلیون و هشتاد هزار تومان.

هزینه رنگ مورد نیاز را نیز با توجه به متراژ و حجم رنگ محاسبه کرده و برآورد می‌کنند هر لیتر رنگ حدوداً چه سطحی را بر حسب مترمربع پوشش می‌دهد. به یاد داشته باشید که در روش دوم هم ایده ذهنی خود را با مجری و استادکار نقاشی ساختمان‌تان در میان بگذارید تا از تجربه و مهارت ایشان به بهترین شکل بهره‌مند شوید.‌

 

همچنین بخوانید: نقاشی ساختمان یا کاغذ دیواری؟

عوامل موثر بر هزینه نقاشی ساختمان

افزون بر قیمت رنگ و دستمزد، دیگر عوامل مؤثر بر قیمت نقاشی ساختمان عبارت‌اند از:

متراژ ساختمان: با قیمت رنگ‌آمیزی و زمان اجرای کار رابطه مستقم دارد.

مهارت و تخصص: مهارت متخصص و کیفیت کار او از کارگر عادی بیشتر بوده و به تبع آن، دستمزد هم بیشتر است.

سلیقه شما (کارفرما): تنوع شیوه و طرح و مدل‌ رنگ‌آمیزی بر سختی کار و میزان رنگ مصرفی و قیمت نهایی اثر مستقیم دارد.

محل اجرا: بر دستمزد اثر می‌گذارد مثالاً نرخ نقاشی نما بیشتر از دیوارها است چون نیاز به داربست سختی کار بیشتری دارد.

شرکت پیمانکار و مجری: نرخ خدمات بسته به جزئیات و همچنین استفاده از مصالح و تعداد نفرات انجام کار متفاوت است.

پوشش وسایل و نظافت ساختمان: در مقایسه با انجام شخصی آن، اگر با کلینیک ساختمانی یا شرکت‌های خدماتی نظافتی پس از اجرای کار باشد هزینه بیشتری خواهد داشت.

تعداد اتاق‌های محل یا خواب‌های واحد: هزینه نقاشی برای تعداد اتاق‌ بیشتر، به دلیل وجود دیوارهای حائل بالاتر است. درباره دیواهای کاذب و افزوده شده نیز چنین است.

نوع رنگ، ابزار و مصالح: در کنار روش، بر قیمت رنگ‌آمیزی ساختمان اثر دارند. هزینه رنگ‌آمیزی با غلطک کمتر از قلمو و نرخ دستمزد رنگ پلاستیک، روغنی و … متفاوت است.

وضعیت دیوارها: برای دیوارهایی که نیاز به زیرسازی دارند باید مصالح و ابزار بتونه‌کاری و … تهیه شود و هزینه آن‌ها جداگانه محاسبه گردد. برای نقاشی دیوارهایی نیز که پیش‌تر کاغذ دیواری داشته‌اند هزینه‌ کندن کاغذ و صاف‌کردن دیوار به مبلغ نهایی اضافه می‌شود. دیوارهایی از کناف رنگ نشده هم جذب و نیاز به رنگ بیشتری داشته و نقاشی آن هزینه بالاتری دارد.

 

همچنین بخوانید: نقاشی ساختمان با غلطک یهتر است یا با قلم مو

نکات مهم در محاسبه هزینه نقاشی ساختمان

  • اغلب دیوار و سقف‌ نیاز به دو یا گاه سه دست رنگ دارند.
  • معمولاً زمانی به آستری یا پرایمر نیازاست که رنگ‌آمیزی روی چوب یا فلز انجام شود.
  • در محاسبه متراژ، افزون بر دیواها و سقف در صورت نیاز باید لوله‌ها، رادیاتوها، کلاف در، کمد دیواری و چارچوب پنجره و نرده‌ها را نیز در نظر بگیرید.
  • میزان سطحی را که یک رنگ خاص می‌تواند پوشش دهد روی قوطی برند آن نوشته شده است با دقت به این مورد و لحاظ کردن آن در محاسبات خود، از اختلاف و اشتباه محاسباتی جلوگیری کنید.
  • در روش متراژ برای اطمینان، پس از محاسبه گاه کمی (معمولاً ده درصد) رنگ بیش‌تر از میزان مورد نیاز را به عدد موجود اضافه می‌کنند تا با کمبود رنگ در حین کار مواجه نشوند. البته خرید رنگ اضافه در صورت عدم استفاده تنها باعث افزایش هزینه می‌گردد.‌

 

چند راهکار ساده برای کاهش هزینه‌ نقاشی ساختمان

  • استفاده از رنگ برندهای ارزان‌تر
  • استفاده از رنگ سفید به جای دیگررنگ‌ها
  • پرهیز از استفاده از رنگ‌های ترکیبی تا جای ممکن؛ چرا که کد رنگ‌شان خاص است و به صورت کامپیوتری آماده می‌شوند و همین باعث افزایش هزینه است.
  • نقاشی در فصل گرم و خشک: افزایش سرعت خشک شدن رنگ به ویژه رنگ روغنی و موجب افزایش سرعت کار و کاهش تعداد روزهای انجام پروژه در روش روزمزدی می‌شود.
  • همکاری با کارگر معمولی به جای متخصص یا نقاشی توسط خودتان: گاه کیفیت کار به حدی پایین می‌آید که نیاز به اصلاح‌ و تکرار است و موجب افزایش هزینه‌های آتی می‌شود.
  • نقاشی با رنگ پلاستیک به جای رنگ روغن:‌ که البته غیر قابل شست‌وشوست اما می‌توان برای کمد دیواری، اتاق خواب، پارکینگ و دیگر جاهایی که کمتر در معرض دید و آلودگی هستند از آن استفاده شود و دیوارهای اصلی با رنگ روغن یا دیگر رنگ‌های دارای جلا، زیبایی و کیفیت بیشتر رنگ کرد. دستمزد اجرای کمتر و نیز سرعت انجام بالاتر، کاهش هزینه نهایی را در پی دارد.

 

 سخن پایانی

در این مقاله کوشیدیم به یک پرسش متداول در زمینه نقاشی ساختمان پاسخ دهیم. شیوه‌های ممکن برای نقاشی ساختمان را معرفی کردیم و روش‌های محاسبه هزینه هر یک را توضیح دادیم. در ادامه از عواملی نام بردیم که بر هزینه نقاشی ساختمان اثر دارند و گفتیم که غیر از متراژ فضا و وضعیت دیوارها پیش از رنگ‌کاری، نوع رنگ و ابزار مورد استفاده، زمان انجام کار و همچنین تخصص و مهارت مجری پروژه رنگ‌آمیزی در تعیین قیمت تمام‌شده نقاشی ساختمان اثرگذار است. در پایان نیز چند راهکار برای کاهش هزینه نقاشی ساختمان معرفی کردیم. امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد. و کمک کند تا با توجه به بودجه و شرایطتان بهترین روش قیمت‌گذاری رنگ‌آمیزی ساختمان را برگزینید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 + 9 =

ارتباط با ابتکار پوشش میلاد

برای اطلاع از قیمت ها، مشاوره و سفارش می توانید از طریق فرم زیر با ما در ارتباط باشید

همچنین می توانید جهت ارتباط سریع از شماره تلفن های زیر و یا شبکه های اجتماعی با تابلوساز پارسیان در ارتباط باشید

ارتباط از طریق شماره تماس

4414 692 0913

ارتباط از طریق شبکه های اجتماعی